![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Natuurlijk ben ik er voorstander van dat de veiligheid van mensen primeert in het ontwerp van nieuwe verkeerssituaties.
Ik denk echter dat dit voorstel meer nadelen met zich zal meebrengen in vergelijking met de huidige gang van zaken. Zowel vanuit het oogpunt van de zwakke weggebruiker als van de bestuurder heeft dit systeem zo zijn consequenties. Ten eerste zal de overgang van het oude naar het nieuwe type kruispunt slachtoffers eisen. Zolang alle kruispunten niet op dezelfde manier geconcipieerd zijn, zal dit een verwarring met zich meebrengen voor alle weggebruikers, met onvermijdbare ongelukken als gevolg. Ten tweede zal de wachttijd voor beide partijen verhogen, wat op indirecte wijze tot meer filevorming (België is hier reeds Europees kampioen in) en stress leidt. Vooral op de grotere kruispunten in steden verlies je nu al enkele minuten tijd per kruispunt. Op jaarbasis zal dit een niet te verwaarlozen impact heeft op onze economie. Tot slot - zoals J*roen reeds aanhaalde - zullen de fietsers zich inderdaad koning wanen op het kruispunt en schuin oversteken. Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties met zich meebrengen, wanneer de verkeerslichten niet helemaal correct afgesteld zijn. Een kleine wijziging van de verkeerssituatie kan dus aanzienlijke gevolgen met zich meebrengen. Een goed doordacht voorstel is dus vereist! |
#2
|
|||
|
|||
Net zoals Jeroen stel ik me toch ook enkele vragen bij de effectieve veiligheid van de fietsers. Ik denk niet dat deze maatregel zal helpen om het verkeer veiliger te maken. Door al de fietsers samen de straat te laten oversteken ga je het probleem niet oplossen denk ik. Het voorbeeld dat Jeroen aanhaalt van het schuin oversteken van het kruispunt toont dit al aan.
Wat naar mijn mening wel al heeft geholpen om de veiligheid van de fietsers te verhogen zijn fietstunnels. Ik ken enkele kruispunten met dergelijke fietstunnels en zie dat deze zowel de veiligheid als de gang van het verkeer te goed komen. Misschien dan toch maar in dergelijke projecten investeren als de doelstelling daadwerkelijk de veiligheid is. |
#3
|
|||
|
|||
Ik sluit mij aan bij Veronique. Wachttijden is een van de weinige dingen waar ons belgenland tot de absolute top behoort. Moeten we dan maatregelen nemen die dit nog in de hand werken? Mijn stem is neen. Er is echter een keerzijde aan die medaille. Er moet nog rekening worden gehouden met de veiligheid. Mits de oude vorm van een kruispunt meer slachtoffers eist dan de nieuwe is het maar de vraag of we die afweging willen maken. Sneller verkeer of veiliger verkeer. Een afweging die men niet zo eenvoudig maakt. De link die ik bij zulke afweging maak is de discussie ecologie versus economie. Blijven we economie voorop zetten tot het te laat is? Blijven we sneller verkeer voorop zetten tot er te veel ongelukken gebeuren? En wat is teveel?
Jeroen vermeldde dat er reeds zo'n kruispunt bestaat. Aangezien ze nog niet overal terug te vinden zijn neem ik aan dat dit een proefproject is, en naar Jeroens mening geen al te geslaagd project. Ik stel veiligheid voorop, maar voorlopig ben ik geen tegenstander van de huidige kruispunten, geduld aan het rode licht is een schone deugd. |