![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Amper 0,8 procent van GAS-boetes is voor jongeren
Ik ben het over het algemeen eens met j*rine. Waarom was er toen zoveel ophef? Men ziet nu toch aan de cijfers dat de leeftijd voor niets verlaagt is. Zoals in het artikel vermeld staat gaan de GAS-boetes vooral naar veiligheid, vuiligheid en verkeer. Ik zeg niet dat jongeren hier niets in mis doen maar ik denk dat de verlaging vooral moest komen voor bijvoorbeeld straatoverlast. Dit is niet de hoofdbedoeling van de GAS-boetes.
Persoonlijk denk ik dat politie niet direct een (GAS-)boete gaat geven aan jongeren. Het is eerder bij de jongeren belangrijk om ze te laten inzien wat ze fout gedaan hebben. Een boete wordt toch vaak door de ouders betaald. Hierdoor zijn er geen gevolgen voor de jongeren en doen ze misschien gewoon door. Ik zeg niet dat alle jongeren zo maar doordoen want er zullen ook wel ouders zijn die hun kind(eren) hierover aanpakken. |
#2
|
|||
|
|||
Wanneer de GAS-boetes effectief worden gebruikt om overlast en dergelijke te doen dalen, snap ik de hele heisa omtrent de verlaging niet. Waarom zou een 14-jarige anders gestraft moeten worden dan een 16-jarige voor dezelfde feiten?
Dat er maar 0,8 procent van de boetes uiteindelijk naar jongeren gaan is op zich een zeer goed teken. Dit zal natuurlijk wel van stad tot stad en gemeente tot gemeente verschillen. |