![]() |
|
|
|||
|
|||
Na er even over nagedacht te hebben, moet ik mijn mening ook aansluiten bij die van Steffi. Ik vind dat als men de doodstraf toedient, hij er misschien toch wat makkelijk vanaf komt. Langs de ene kant wil ik dat hij levenslang krijgt en dat hij zo harder zal moeten boeten voor zijn daden. Ik vind dat hij dit verdient, want zijn daden zijn onvergeeflijk. Als men hem de doodstraf toedient zal hij er meteen vanaf zijn, zonder te moeten nadenken over zijn daden.
Mensen die zo'n erge dingen veroorzaken moeten eigenlijk niet eens een rechtszaak krijgen. Er zou bijna geen twijfel mogelijk mogen zijn. De enige twijfel die er zou kunnen zijn, is dat men ofwel levenslang geeft ofwel de doodstraf. Dan nog zou men meteen voor levenslang moeten kiezen, omdat deze beslissing erger is als de doodstraf. |
|
|||
|
|||
Ikzelf ben ook eerder te vinden voor levenslang dan voor de doodstraf, maar niet vanuit de reden dat de doodstraf zogezegd 'een makkelijke uitkomst is'.
Meer vanuit ethische overwegingen, in hoeverre een straf althans ethisch verantwoord kan zijn. Ik vind het spijtig om te zien hoe laag mensen de waarde van leven achten als men zo losjes spreekt over de doodstraf. In tegenstelling tot J*na gun ik ook deze mensen een rechtszaak. We kunnen wel 'het in de schoenen willen doen schuiven van de broer' afdoen als zijnde larie maar ons juridisch systeem heeft juist als doel zulke zaken te achterhalen. De onschuldpresumptie horen mensen niet graag bij zaken als deze, maar het is een fundament van onze maatschappij. Ook al staat zijn schuld wellicht buiten kijf, gradaties en nuanceringen zijn van belang. Wat D*ies aanhaalt over de toestanden binnen de gevangenismuren, ik denk toch dat we als maatschappij recht moeten behalen door ons juridisch systeem. De uitspraak van recht overlaten aan de wetteloosheid binnen de gevangenismuren lijkt me nogal barbaars. |