![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
En ja, 'plezier', waarom ook niet? Het zegt me zelf niet bijster veel, maar als anderen er plezier aan kunnen ontlenen zoals onze Studentenraad onlangs met de succesvolle organisatie van een 'Halloween Movie Night', wie ben ik dan om de morele voorhamer boven te gaan halen en de zaak onderuit te halen met oubollige christelijk-traditionele oorvijgen? Maar laat het dan ook 'plezier' zijn en blijven en er ons geen al te zware (pseudo-) psychologische opwerpingen tegenover stellen, noch al te veel inhoudelijke diepzinnigheden in echte lessen voor jong-adolescenten aan verbinden. Als insteek: ok, als 'inhoudelijk doel' om er vervolgens binnen bv. PAV zowat een hele lessenreeks aan te besteden, dank u! Qua relevantie is het dan geen zier beter dan het befaamde verplicht nummer binnen PAV-handleidingen tweede graad tot voor kort over 'Het Brabants trekpaard' (jawel) zoals dit in sommige leerboeken PAV werd aangehouden... Wat mij veeleer bezig houdt bij heel dit item: de commercie IS onze 'cultuur' geworden, en dat hoeft al bij al nog niet eens zo dramatisch te zijn an sich... Maar laat er ons wel bij beseffen dat het ons af en toe als westerling een beetje bloot doet staan voor een spiegel tegenover zaken die er écht toe doen (niet enkel 'fun' dus): als Halloween en commercie in het algemeen ons het zicht gaan ontnemen om 'levensvragen' überhaupt nog te stellen, laat staan ze au sérieux te nemen, dan zitten 'we' mss wel met een probleem in de zin van: welke contexten blijven nog voorhanden om het thema van lijden en dood in een cultuur als de onze nog écht ter sprake te brengen en te 'thematiseren'? Als het alleen en enkel van Halloween moet afhangen, verwacht ik in de toekomst nog meer studenten die mij redelijk ontredderd komen aangeven dat ze niet in staat zullen zijn de lessen die week bij te wonen want hun 'lievelingskonijn is deze week overleden' (écht gebeurd!)... Uiteraard is deze thematiek te benaderen met handschoenen, want wat doe je met: 'Mijn grootmoeder is drie weken geleden begraven'...? Maar als docent in de lerarenopleiding blijf ik steeds kauwen op de vraag: wat zullen dergelijke leraren-in-spe hun toekomstige leerlingen dan gaan vertellen bij afscheid, verdriet en rouw in hun eigen klas? Moet je niet tegelijk als LERAAR empathie kunnen combineren met een vorm van 'haar-op-je-tanden'? Al was het maar om 14 & 15-jarigen tot steun te kunnen zijn, al dan niet met behulp van een ingehouden 'lachen-met-de-dood' zoals Halloween suggereert? Dergelijk kunnen 'lachen' veronderstelt dan weer erg 'sterke' leerlingen of studenten, zoals Gertjan bv? ![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Citaat:
Dank u wel! |