![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Dat technologie stelselmatig jobs aan het overnemen is, is al vrij duidelijk. Dit zie je bijvoorbeeld bij de supermarktketen Delhaize. Hier kan je als klant ervoor kiezen om, wanneer je een beperkt aantal boodschappen hebt, zelf je artikels te scannen en te betalen. Er staat slechts 1 kassierster voor 4 kassa's, wat ervoor zorgt dat er minder personeel nodig is. Maar zoals Rani en ook het artikel al vertellen, gaan er in de toekomst nog meer jobs vervangen worden door computers. Daardoor is het belangrijk dat we de richtingen uit het BSO 'aantrekkelijker' maken, ze moeten van dat minderwaardig imago af geraken. Toen ik dit artikel las, moest ik onmiddellijk denken aan een filmfragment dat we tijdens het praktijkatelier over het verruimen van het onderwijsniveau bekeken hebben. Hierin wordt gesproken over 'de onderstroom', mensen die bijvoorbeeld werken als ruitenwasser, bakker of metser. Beroepen die we allemaal broodnodig hebben, want zoals gezegd: technologie zal heel wat dingen computergestuurd maken, maar handwerk gaan we altijd nodig hebben.
Daarbij vind ik de kritiek op de rol van de leerkracht ook terecht. De wereld is de laatste jaren enorm veranderd, als je alleen nog maar kijkt naar wat we op technologisch vlak kunnen, leerkrachten moeten dit ook doen! |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben van mening dat handige mensen sneller kans hebben op een serieuze job. Bij mij gaat het niet alleen over de afwerkers, maar ook over de plaatsers, de echte vakmannen. Persoonlijk denk ik niet dat alles vervangen kan worden door robots. Bovendien kan ik niet eens zeggen van de ene job dat het een slechte zou zijn, want we hebben elke job nodig in de wereld. De kunst is om een job te zoeken die aansluit bij je interesses. Voor de rest gaat het in dit artikel over leerkrachten die hun leerstijl moeten aanpassen. Hierbij kan ik me wel aansluiten. De wereld verandert voortdurend. Hierdoor moeten wij ook steeds blijven aanpassen. We moeten op de hoogte blijven van nieuwe snufjes, technieken, programma's om in de lessen te kunnen gebruiken. Op deze manier kunnen we onze lessen verbeteren. Het is absoluut niet simpel voor de oudere generatie leerkrachten om op de hoogte te blijven alle nieuwe technologieën. Voor beginnende leerkrachten is dit toch wel ergens een 'must' vind ik, persoonlijk.
|