![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Zoveel meer dan les geven
Hoewel de cijfers wel heel hoog liggen, schrik ik hier toch niet echt van. Zoals in het artikel wordt aangehaald, blijven leerkrachten vaker thuis omwille van psychische redenen. Deels zou dat komen omdat ze alleen voor een klas staan, maar ik geloof dat er ook andere redenen zijn.
Ik denk persoonlijk dat heel veel van die psychologische klachten - waarschijnlijk veroorzaakt door stress - veel te maken hebben met hoe onze samenleving de dag van vandaag in elkaar zit. Ik heb namelijk het gevoel dat de leerkrachten nu met veel meer verschillende dingen rekening moeten houden dan vroeger. Dan heb ik het niet alleen over het niveau en het tempo van de leerlingen, maar ook over multiculturaliteit, leerproblemen, technologie enzovoort. Het feit dat er meer depressies zitten onder de jongeren speelt denk ik ook wel een grote rol. Mede door de hoge druk van buitenaf en zaken zoals cyberpesten hebben heel veel jongeren psychische problemen. Hoewel je als leerkracht je job ook niet helemaal mee naar huis mag nemen zoals men dat zegt, denk ik wel dat zulke zaken een groot effect hebben. |
#2
|
|||
|
|||
Als we het lesgeven van vroeger vergelijken met dat van nu, dan denk ik dat we grote verschillen zien. Net door die verschillen, blijven leerkrachten thuis om wille van psychische redenen. Vroeger was het lesgeven niet meer dan enkel je theorie aframmelen voor de klas. Op de dag van nu is dat niet meer voldoende. Leerkrachten moeten open staan voor verschillende samenlevingen (multicultureel). We moeten hierop inspelen, zorgen dat de verschillende jongeren één geheel worden. Voor de oudere leerkrachten is dit niet zo simpel. Wij, als jonge leerkrachten, groeien op met dit fenomeen. Hierdoor verwacht ik dat wij er minder last met zullen hebben. De maatschappij maakt het ons er niet gemakkelijker op. Er wordt veel verwacht van leerkrachten (vb. differentiëren, remediëren, ...). Er ligt een soort druk op onze schouders. Voor sommige mensen is dit niet evident, zo ontstaan er psychische problemen.
|