![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Dag Arne,
Dat is een goed idee. Laten we het toch testen of het werkt. Er is echter wel een klein minpuntje. Dat is dat we schrik hebben om te falen. We passen niet graag een systeem aan waarbij we nadien terug naar onze oude traditie moeten grijpen. Toch vind ik dat we dit een kans moeten geven. Zelfs lesuren van 40 minuten moeten kunnen. Zo kunnen we dan (indien nodig) 2 of 3 blokken achter elkaar zetten, waarbij er nog ruimte komt voor een extra lesuur in een 'vrij gekozen' of 'alternatieve' studie die de leerlingen kunnen ervaren. Laat gastsprekers zoals deze van op de International Days komen, benut dit extra uurtje ten volle, op alle mogelijke gebieden. Ik kan me ook wel vinden in de mening die zegt dat we nu al reeds te weinig tijd hebben. Onlangs maakte ik nog mee dat ik pas kon beginnen 5 minuten na het belsignaal, omdat de leerlingen van een eindje kwamen en nog moesten inloggen en dergelijke. Door de strakke timing viel er dus helaas een (kort) lesdeel weg. Met 45 minuten zou ik in deze les dus nog maar 40 minuten overhouden, wat erg weinig is om de typefuncties grondig te bewerkstelligen. Met 40 minuten kan je ook met de slogan 'less is more' pronken ![]() Laatst aangepast door Bart.V*nderLinden : 19th May 2017 om 00:47 |
#2
|
|||
|
|||
Ook ik ben niet zo'n voorstander van het inkorten van de lesuren. Wat Pauline aanhaalt over de korte pauze na 20 minuten vind ik een veel beter idee. Het is inderdaad zo dat je als leerkracht (zeker leerkrachten met 1 - 2 uursvakken) je lessen goed vol moet plannen zodat je tegen het einde van het schooljaar alles van het leerplan hebt gezien. Ook lees ik in het artikel dat er hierbij dan 4 extra lesuren per week zouden ingepland worden, ik veronderstel dan ook dat je op bepaalde dagen een extra lesuur gaat hebben, waardoor de leerlingen langer op school moeten blijven? Ik vrees dat dit al helemaal niet zal werken, leerlingen zijn er zo op ingesteld dat het laatste lesuur (meestal rond 4u) ook echt het laatste lesuur is. Ik vrees dat een extra lesuur, dus langer blijven, het minst efficiënte idee is. Leerlingen gaan niet meer gemotiveerd zijn en zullen ook sneller afhaken van de les. Ook denk ik dat het voor de leerlingen haast onmogelijk is om langer blijven te combineren met hun naschoolse activiteiten, ik denk maar aan eten, huiswerk, hobby's...
Ik vind lesuren van 50 minuten perfect, het is net lang genoeg, dit is toch wat ik uit mijn ervaringen leer. Het is ook niet dat je als leerling de volle 50 minuten moet concentreren, dus ik denk dat het voor hen ook zeker doenbaar is. |