actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moet een christen vegetariër zijn?
Neen 48 92.31%
Ja 4 7.69%
Stemmers: 52. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th March 2006, 18:54
nathalie dens nathalie dens is offline
Registered User

Waarom zou dit niet mogen???

God heeft ons de "leiding" gegeven over alles hier op aarde.
Hij heeft ons ook de dieren gegeven.. Dieren eten toch ook dieren..
Dit is nu immers de voedselketen...
Met citaat antwoorden
Oud 22nd March 2006, 13:23
kristofdebruyn kristofdebruyn is offline
Registered User

GOD heeft geen leiding gegeven

"God" schiep ons, de dieren, maar heeft ons nooit ons de leiding erover gegeven. De leiding hebben wij genomen en zijn we op dit moment aan het misbruiken. Ik vind dat het woord god nogal makkelijk gebruikt wordt om van de dingen vlug vanaf te zijn. In plaats van dat we er eens diep over nadenken over wat geloof voor jezelf betekent. Voor iedereen ligt het geloof anders maar altijd teruggrijpen op stereotypen is vrij makkelijk vind ik.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd March 2006, 17:03
nathalie dens nathalie dens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door kristofdebruyn
"God" schiep ons, de dieren, maar heeft ons nooit ons de leiding erover gegeven. De leiding hebben wij genomen en zijn we op dit moment aan het misbruiken. Ik vind dat het woord god nogal makkelijk gebruikt wordt om van de dingen vlug vanaf te zijn. In plaats van dat we er eens diep over nadenken over wat geloof voor jezelf betekent. Voor iedereen ligt het geloof anders maar altijd teruggrijpen op stereotypen is vrij makkelijk vind ik.

nochthans staat dit wel in de bijbel in genesis (dus mss is het goed dat je dit Bijbelboek eens leest!)
Met citaat antwoorden
Oud 23rd March 2006, 00:19
kristofdebruyn kristofdebruyn is offline
Registered User

het woord "god", een kleine rechtzetting

Bij "god" had ik het over het ruimere begrip. Niet enkel wat in de bijbel staat. Voor mij is "god" een benaming die men geeft. Ik geloof wel dat wij er niet zomaar waren en dat daar wel iets achter zit, maar niemand heeft ons ooit gezegd dat wij de leiding over dit alles moeten nemen. Ik geloof namelijk niet dat er een god is die gezegd heeft, jullie moeten de leiding nemen. Dat is waar ik naar toe wil.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd March 2006, 23:03
StevenLaurijssen StevenLaurijssen is offline
Registered User

Ik vind het een nogal éénzijdige denkwijze, dat christenen, of eender wie, vegetariër zou moeten zijn. We zijn nu eenmaal omnivoren. Dat we hen slachten om ze op te kunnen eten, getuigt toch niet per se van een tekort aan respect tegenover dieren?

In het oude christendom, en in vele culturen nu nog trouwens, worden dieren ritueel geslacht. Zo danken en vereren de mensen niet enkel hun godheid, ze vereren ook het dier dat zich als het ware opoffert. Bepaalde dieren hebben een centrale plaats gekregen in verschillende godsdiensten. Zo heeft het christendom het lam. Het zou nooit zo belangrijk zijn geworden, als het nooit geofferd zou zijn.

Natuurlijk is het in onze westerse maatschappij, waarop de godsdienst al een veel kleinere invloed uitoefent, een stuk harder zoeken geblazen. Bijna alle dieren worden in een industriëel slachthuis afgemaakt, en daarbij komt niet veel respect meer kijken. Maar is dat de schuld van de slachter, die gewoon zijn brood moet verdienen? Wij zijn toch de consumenten, de marktzetters?

Dat is waar het schoentje eigenlijk wringt. We beseffen het te weinig, en vinden het allemaal zo vanzelfsprekend. Alles waar geld aan te pas komt, dus ook veehandel, zal door bepaalde mensen uitgebuit worden. Dan geraakt het respect voor de slachtdieren natuurlijk ver zoek. Denk maar aan de beelden van de veekoopmannen, opgenomen door GAIA.
Schandalig gewoon.

Wat ik dus wou zeggen, is dat we dieren gewoon het respect moeten geven dat ze verdienen. Het is volgens mij wel belangrijk we hun vlees niet louter als een consumptiegoed gaan zien. Zolang we af en toe eens even stil staan bij het feit dat er een dier gestorven is zodat wij een goei stuk vlees op ons bord hebben, denk ik wel dat het goed zit.
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2008, 15:20
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User

Ik mis de link tussen christen zijn en vegetariër worden. Elke christen beslist toch zelf of hij of zij al dan niet vlees eet? Ik maak mij trouwens de bedenking dat er in de Bijbel toch ook vlees gegeten wordt? Wanneer de Bijbel, als basisboek van het geloof, dit toestaat, of dit vermeldt, waarom zouden christenen dit dan niet doen?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.