![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vind dat je de fabricanten niet aansprakelijk kan stellen want de gebruiker (roker) is zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Het is nu eenmaal een industrie die al jaren bestaat. Langs de andere kant en niet onbelangrijk vind ik dat deze sector ook veel werkgelegenheid verschaft. Ik vind het op zich al goed dat deze geen reclame meer mogen maken.
|
#2
|
|||
|
|||
Rookverbod in auto's met minderjarigen?
Prof. Roger Blanpain, emeritus KUL-hoogleraar arbeidsrecht en fervent tegenstander van roken, pleit voor een rookverbod in auto's wanneer er ook minderjarige kinderen vervoerd worden. Blanpain wil de niet-naleving van dit rookverbod laten sanctioneren met een boete van 100 euro. "De schadelijke gevolgen voor de gezondheid van tabak in de wagen zijn tot 10 maal hoger dan bijvoorbeeld in burelen", aldus Blanpain.
"Het organisme van kinderen is bijzonder gevoelig voor de effecten van passief roken. Hun afweersysteem is minder ontwikkeld dan dat van volwassenen. Dat brengt een groter risico op ademhalingsinfecties en neus-, keel- en ooraandoeningen met zich, als ze passief aan sigarettenrook blootstaan. De ademhalingsfrequentie bij kinderen is veel hoger en ze ademenen ook meer giftige stoffen in", aldus Blanpain. Reeds eerder werd in de Amerikaanse staten Arkansas, California, Louisiana, in Napels, Puerto Rico, Wolfville (Canada) en in andere plaatsen in de wereld een rookverbod in auto's met minderjarigen ingevoerd. In California bedraagt de boete 100 euro. Ook in Nederland ligt een voorstel tot verbod op de tafel van de Kamer. Net als niet-handsfree bellen heeft de overheid volgens Blanpain evengoed het recht om het roken in auto's met kinderen te beteugelen. (belga/dm) Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...erjarigen.dhtml |
#3
|
||||
|
||||
Is dit niet allemaal een beetje utopisch ? Ten eerste, hoe gaat men dit controleren. De enige politiecontrole die overdag gebeurt, is bij mijn weten snelheidscontrole, met behulp van flitspalen en agenten in anonieme auto's. Akkoord er zullen nog wel andere controles zijn overdag, maar dan hebben ze tot op heden geen betrekking op mij.
Ten tweede, wanneer is er sprake van een kind ? Is dit tot men volwassen is ? Dus 18 jaar (terwijl men vanaf 16 jaar legaal aan tabak kan geraken). Of tot aan de pubertijd ? Denk dat het niet gemakkelijk is hier een wet voor op te stellen en deze dan nog te controleren en sanctioneren ook. Als men hiervoor wil gaan, maak het dan niet zo als het rookverbod in de horeca. Zeg dan gewoon, of je mag roken in de wagen, of je mag niet roken in de wagen. Als je de marge niet breed laat, krijg je hierover ook geen discussie. |
#4
|
|||
|
|||
![]() ![]() - Hoe controleren? - Tot welke leeftijd is iemand een kind? - Welke straffen zet je hier op? - ... Maar in ieder geval: Het begint toch al tijd te worden voor de overheid (als die er op een dag komt) om rekening te houden met dalende opbrengsten uit de megabelastingen op tabak! Want de dalende verkoop van tabak zal nog wel even doorgaan veronderstel ik!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#5
|
|||
|
|||
Citaat:
Natuurlijk juichen we dit toe. Maar de realiteit laat dit niet zo gemakkelijk toe. Kijk maar naar de vragen die men zich hierboven stelde. Dat zijn namelijk ook de dingen die ik mij afvraag. Net hetzelfde als 'geen alcohol onder 16jaar' is het heel moeilijk om telkens het paspoort te vragen wanneer men sigaretten wil kopen. En wat moet je dan doen met kinderen die de stinkstokken van hun ouders moeten gaan halen? Mja, niet zo simpel allemaal. Graag zou ik volledige rookvrije openbare plaatsen hebben. Dan is het voorgoed gedaan met mijn stinkkleren die mij 's morgens begroeten. |