actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Bestaat jaloezie als positieve eigenschap?
Ja 52 66.67%
Neen 26 33.33%
Stemmers: 78. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd November 2007, 19:48
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User

Ik denk dat een gezonde portie jaloezie geen kwaad kan. Stel dat je vriend jaloers reageert, dat is toch het teken dat hij je niet kwijt wilt en dat hij je wel degelijk graag ziet?
Misschien komt dit belachelijk over, maar ik zou er geen probleem uit maken moest mijn vriend jaloers reageren.. Het hangt natuurlijk af in welke omstandigheden!
Als hij al op z'n tenen getrapt is wanneer je nog maar met iemand anders spreekt, gaat het er natuurlijk wel over. Dan kan je niet meer spreken van een gezonde portie jaloezie, maar dan ben je ziekelijk jaloers. En extremiteit is nooit goed!
Met citaat antwoorden
Oud 23rd November 2007, 14:32
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Sofie Daems
Stel dat je vriend jaloers reageert, dat is toch het teken dat hij je niet kwijt wilt en dat hij je wel degelijk graag ziet?
Tja, als je echt dat soort bevestiging nodig hebt, is er in mijn ogen toch iets mis hoor... Voor mij is het meer dan voldoende dat mijn vriendin zegt dat ze mij graag ziet, ik geloof haar op haar woord en een jaloerse reactie van haar kant is mijns inziens geen teken van liefde, maar eerder van bezitsdrang en wantrouwen. Ik zeg haar met de nodige regelmaat dat ik haar graag zie, als ze dan jaloers is wil dat in mijn ogen ergens toch wel zeggen dat ze dat niet helemaal gelooft...

Citaat:
ga het maar na, zonder jaloezie worden we niet gedreven tot een overschrijdend niveau. Misschien is dit wel dé positieve eigenschap van jaloezie!
Zoals ik al zei is dat volgens mij het enige 'aspect' van jaloezie dat in aanmerking kan komen als 'positieve eigenschap', maar zelfs dat vind ik nog een vrij dubieuze stelling. In een perfecte maatschappij zou 'gedrag dat leidt tot een overschrijdend niveau' namelijk niet moeten voortkomen uit jaloezie, maar eerder uit liefde, altruďsme, liefdadigheid en een algemen tendens om het goede te doen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2007, 00:00
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Ik heb ja gestemd.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2007, 01:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Syllogisme:
1. Liefde is fundamenteel gebaseerd op vertrouwen...
2. Jaloezie vindt haar grond in een vorm van wantrouwen...
3. Jaloezie en liefde zijn dus NIET compatibel
Oud 24th November 2007, 14:26
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User

Ik denk ook, zoals vele, dat jaloezie positieve eigenschappen kan hebben. Als je vriendje tekenen van jaloezie vertoont als je met andere jongens praat, mag je er zeker van zijn, dat hij je echt graag ziet. Het mag echter geen ziekelijke jaloezie worden. Want er is echter wel een verschil tussen gezonde en ziekelijke jaloezie. Geef mij toch maar een vriendje met gezonde jaloezie ! ;-)
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2007, 17:01
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Waarom praten we hier toch allemaal over jaloezie inzake liefdesrelaties. Ik dat als je even voor jezelf eerlijk bent, er toch behoorlijk wat jaloezie in je leven zit los van een liefdesrelatie. Hoe zit het met die jaloezie?

Kunnen we jaloezie dan bekijken als 'die persoon mag niks meer hebben dan mij' ?

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.