actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?
Frisdrankautomaten moet men uit scholen weren, gezondheid gaat voor! 19 42.22%
Frisdrankautomaten zijn toegestaan, iedereen verdient een tussendoortje! 26 57.78%
Stemmers: 45. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 31st December 2007, 13:40
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User

voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?

Zo'n automaat op school zorgt er voor dat leerlingen zelfs geen moeite meer doen om hun eigen (gezond) drankje mee naar school te nemen.
Een frisdrankautomaat zal er ook voor zorgen dat er overbodig wordt geconsumeerd, waar leerlingen zeker gebruik van zullen maken aangezien deze drankjes zo goedkoop zijn binnen de schoolmuren.
Zet in de plaats een danone-automaat; veel meer keuze, gezonder eten en drinken, en even vriendelijk voor de portemonee!
When I'm one inch away from really hurting myself
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2007, 14:04
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User

voor mij nog wel hoor

Ik kan altijd genieten van een flesje frisdrank tijdens de pauze.

Trouwens als ze frisdranken gaan verwijderen uit de school omwille van de gezondheid dan breng je van thuis gewoon cola mee.

Het is gewoon gemakkelijk dat deze automaten op de schoolplaats staan. Want geen extra bagage in je rugzak en als je het dan toch bent vergeten...
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2007, 19:12
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User

de directie van mijn vroegere middelbare school heeft ooit letterlijk gezegd dat het nieuwe ict lokaal ingericht was met de winst die ze de voorbije 2jaar gemaakt hadden op de verkoop van frisdrank, wafels en chocolade (die werden bij ons op school elke pauze verkocht)

en vanuit deze invalshoek bekeken vind ik het een mooie zet, maar de school zou het goede voorbeeld moeten geven, ook op gezondheidsvlak en dan is dit een minder fraaie situatie.

Anderzijds, die automaten staan wel op de speelplaats, maar niemand verplicht je om er heen te gaan , en terug te komen men een drankje.
Met citaat antwoorden
Oud 28th February 2008, 15:01
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym

Persoonlijk ben ik tegen zulk verbod zeker wat middelbare scholen betreft. Wel hoeft het voor mij geen automaat te zijn op mijn middelbare school werd frisdrank verkocht onder de speeltijden aan een kraampje in glazen flesjes. Misschien beter dan een automaat. Volgens mij moeten tieners uit zichzelf gezond willen leven, willen ze dit niet heeft het geen zin hen gaan te dwingen. Wel vind ik dat op iedere school naast frisdrank ook voldoende fruitsappen en waters als alternatief moeten voorzien worden. Zodat mensen die iets gezonder willen drinken hier de mogelijkheid toe hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd October 2008, 15:41
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User

Ik vind dat de frisdrankautomaten moeten blijven omdat het geen enkel zin heeft om die te verbieden gewoon omdat de leerlingen dan "gezonder " zouden leven.
De school maakt er zelfs winst mee en met die winst koopt de school nieuw materiaal aan zodat je beter les kan krijgen en geven.

Maar ik vind wel dat ze gezond eten moeten promoten want bij mijn vroegere middelbare school koste een appel evenveel als een suikerwafel of een stuk chocolade en persoonlijk zou ik dan toch voor de suikerwafel of de chocolade reep gaan omdat die toch even duur zijn.

Als ze nu de appel veel goedkoper dan de suikerwafels en chocolade maken dan zou ik direct appels eten in plaats van een suikerwafel of chocolade.
Met citaat antwoorden
Oud 17th November 2010, 11:02
Emmely Emmely is offline
Registered User

Als ik aan een frisdrank automaat denk, dan denk ik inderdaad ook terug aan mijn schooltijd. In de lagere school konden wij nog geen frisdrank kopen, enkel onder de middag mochten we kiezen uit chocomelk, fristie, water, appelsap en appelsiensap. En dit vind ik voor deze leeftijd een goed systeem. Zij hoeven nog geen frisdrank te drinken op school.

Wat betreft het secundaire onderwijs vind ik dat dit wel weer mag. Op mijn school kon je ook onder de middag frisdrank kopen. onder de speeltijden konden we uit de automaat drinken nemen. Hierin zat enkel de dranken die ik in het lager ook kon verkrijgen. Dit vind ik een zeer goed systeem, anders zouden de kinderen heel veel frisdrank gaan drinken en is dit niet meer gezond voor hun lichaam. Ik drink ook wel eens graag frisdrank, maar met mate.

In het hoger ben je zelf verantwoordelijk wat je doet of laat. Dus op dit niveau vind ik dat je altijd frisdrank kan en mag kopen. Je bent hier op een leeftijd gekomen waar jezelf de verantwoordelijkheid over je eigen gezondheid moet dragen. Dus in het hoger vind ik dit niet storend.
Met citaat antwoorden
Oud 17th November 2010, 11:50
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Ik begrijp de eerder gegeven argumenten (van iedereen) wel, maar vaak ben ik er niet echt mee akkoord. Op mijn middelbare school stonden meerdere frisdrankautomaten die altijd beschikbaar waren en eigenlijk is dat nooit een probleem geweest. Als leerlingen frisdrank willen drinken dan doen ze dat toch. Kunnen ze het niet op school verkrijgen dan nemen ze het wel mee van thuis of ze kopen het ergens anders als ze 's middags buiten mogen. Ik ben wel te vinden voor een automaat met gezondere dranken, maar ik zie geen echte reden om de frisdrankautomaten af te schaffen. Een kind moet immers ook WILLEN gezond leven, niet iedereen houdt zich daar mee bezig en dus ook niet iedereen wil dit. Sommige leerlingen willen nu eenmaal eens een frisdrankje drinken. Dat is en blijft de keuze van de leerling zelf.
Je kan als school de gezonde voeding stimuleren, maar je kunt de leerlingen niet verplichten.

Bovendien kan een frisdrankje echt wel eens handig zijn: denk maar aan een zware dag, een vermoeiende LO-les, een lage suikerspiegel, ...

Dus, volgens mij moet je de leerlingen de keuze geven om zowel gezonde dranken als frisdranken te kunnen kopen op school. Het is en blijft de keuze en verantwoordelijkheid van de leerling.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:32.