![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Syndroom van Down
"Daar bovenop toonde De Graaf aan dat leerlingen met Downsyndroom met gelijke ontwikkelingsmogelijkheden veel meer leren qua schoolse vaardigheden in het regulier onderwijs. Speciale scholen steken ook veel minder tijd in schoolse vaardigheden dan reguliere scholen."
"Kinderen met Downsyndroom die regulier onderwijs krijgen, kunnen op latere leeftijd beter deelnemen aan de samenleving dan wanneer zij speciaal onderwijs zouden volgen." Indien dit echt zo is, zouden er dan niet eerder aanpassingen nodig zijn in het bijzonder onderwijs? Daar moeten leerlingen toch op vooruitgangen maken, de begeleiding is er voor voorzien, er zijn kleinere klasgroepen zodat men naar ieders behoefte zou moeten kunnen werken. Men zou meer tijd moeten besteden aan schoolse vaardigheden indien de leerlingen het aankunnen. Persoonlijk vind ik het niet zo'n groot probleem of de kinderen met het Syndroom van Down in het bijzonder onderwijs of in het normaal onderwijs zitten. Maar naar mijn mening moeten deze kinderen meer aandacht krijgen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het eigenaardig dat kinderen met het Down syndroom meer vooruitgang maken op 'schoolgebied' in een gewone school dan in een aangepaste school. Volgens mij zou dit toch niet mogen, want wordt er niet verwacht van een aangepaste school dat ze er voor zorgen dat ze elk kind zo goed mogelijk begeleiden. In een aangepaste school zijn de groepjes kleiner, dus zou je toch denken dat de leerlingen in zo'n kleine, veilige groep meer zouden bij leren dan in een klas van 30 leerlingen. Daarnaast zou ik er niets op tegen hebben als kinderen met het Down syndroom naar een gewone school zouden gaan. Maar ik denk dat het een betere oplossing zou zijn dat de leerlingen, bijgestaan worden door de leerkracht in kleine groepjes. Deze leerlingen verdienen extra aandacht en we mogen hun capaciteiten zeker niet onderschatten.
|