actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Toekomstige leerkrachten: Mag er een kopie genomen worden van je examen?
Ja. 9 52.94%
Nee. 8 47.06%
Stemmers: 17. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th April 2008, 08:52
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Véronique.Geudens
Het Vlaams ministerie van Onderwijs heeft gisteren in zijn nieuwsbrief aan de schooldirecties laten weten dat leerlingen niet alleen hun examen moeten kunnen inkijken, maar dat ze ook het recht hebben er een kopie van te krijgen.
Vanmorgen las ik in de krant (het laatste nieuws) dat dit 'kopieerrecht' van examens al vier jaar van kracht is. Volgens het kabinet van minister van Onderwijs Vandenbroucke staat dit woordelijk vermeld in het decreet op de openbaarheid van het bestuur uit 2004. Het is dus nog afkomstig uit de vorige regering. Volgens de minister werden alle scholen daar toen op gewezen en wordt dit nu enkel maar herhaald.

Ik vind het echt ongelooflijk. Ik vind het heel normaal dat leerlingen hun examens mogen inkijken. Iedereen kan fouten maken, ook leerkrachten bij hun verbetering . Op die manier kunnen die alsnog recht gezet worden. Maar dat leerlingen hun examens zouden mogen kopiëren, dat vind ik veel te ver gaan! Zoals Wim al aangaf denk ik niet dat je elk jaar opnieuw een totaal nieuw examen kan bedenken. Waarom zou je goede vragen niet mogen behouden. Volgens mij brengt dat kopieerrecht helemaal geen meerwaarde voor leerlingen ...

Laatst aangepast door ellenvvl : 11th April 2008 om 08:59
Met citaat antwoorden
Oud 11th April 2008, 10:08
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Het verplicht leerkrachten natuurlijk wel om een doorzichtig puntensysteem te hanteren met een duidelijke verdeling over de vragen én over de inhoud in die vragen...

Maar goed: net zoals anderen hieronder ben ik ook niet echt een voorstander van het kopiëren. Soms maak je gewoon geweldige vragen en het is zonde dat de kracht van die vraag dan verloren gaat doordat leerlingen al van tevoren op de hoogte zijn.

Wat zouden we als mogelijk tegenargument kunnen geven tegen de tegenstand (veel negaties): Dat de lessen in het jaar in principe een voorbereiding moeten zijn op het examen en dat die vragen op het examen dus binnen de mogelijkheden van de leerling moeten liggen. Op zich is het dan niet erg dat de 'soort' vragen uitlekken. Dat maakt dat leerlingen zich beter kunnen voorbereiden.

ps.: Voor vakken zoals economie is het examens sowieso ieder jaar (deels)anders omdat je vaak met actuele artikels zal werken.
Oud 16th April 2008, 17:00
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Ik had hier ook eerst mijn twijfels bij of dit wel een goed idee was, vandaag is mijn visie verandert. Ik geef bijles voor Engels, dus heb ik gezegd dat hij morgen een kopie van zijn examen moet gaan vragen zodat we kunnen zoeken waar het probleem net zit. Voor zo'n gevallen is dat dus aan te raden, deze jongen moet echt gaan leren uit zijn fouten. En ook al gaan ze hun examen inzien, je vergeet snel wat het probleem net was.
Hij wist zelf niet dat hij dat recht had, dus op zich zitten we nog "safe", vele mensen weten nog niet dat je dit recht hebt. (ook zijn moeder wist dit niet)
Met citaat antwoorden
Oud 19th April 2008, 23:20
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
100% ja
Freedom of information act
Met citaat antwoorden
Oud 21st April 2008, 17:14
janavanranst janavanranst is offline
Registered User

Ik vind dat dit moet kunnen maar dan moet er wel een goede rede voor zijn. Zoals inderdaad bijles of iets anders.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd April 2008, 16:53
s5050033 s5050033 is offline
Elien Wuyts

Dit is toch echt wel fout hoor. Ik denk dat het niet realistisch is om later elk jaar opnieuw goede examenvragen te stellen waarvan de leerlingen ze nog niet op voorhand kennen. Als de leerkracht duidelijk de te kennen leerstof op voorhand meedeelt zie ik niet in waarom leerlingen het recht moeten behouden om kopies van hun examen te mogen nemen.
Oud 22nd April 2008, 20:37
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Mijn bijlesstudent is zijn kopie gaan vragen en heeft deze niet gekregen. Morgen komt hij en kan ik het hele verhaal horen en ergens bewijs zoeken dat hij het echt wel mag meenemen.(een kopie) Dus op dit moment is het nog altijd niet zo gemakkelijk om je kopie te bemachtigen.
Ik heb vorige week les gegeven over inzet in de verf, ik begon met de vraag: wat is er deze week gebeurt? De leerlingen wisten van niets af. Dus wees maar zeker dat ze nog lang niet zullen weten dat deze regel er nu is.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:29.