![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Een simpel vragenlijstje kan ik zelf ook wel opstellen, dat noem ik geen onderzoek. En de resultaten stellen zonder verdere duiding niet echt veel voor. Waarom vinden leerkrachten ouders lastpakken en wat kunnen zij er dus op hun beurt aan doen? Dat is de vraag waar zo'n onderzoek een antwoord op moet geven. Dat goochelen met cijfers en statistieken is allemaal wel mooi, maar tegenwoordig wordt er om de één of andere reden niet dieper ingegaan op opvallende resultaten van zulke onderzoeken. Het is toch geen moeite om bij de rondvraag een 'Zo ja, waarom?'-optie te voorzien? Dan is zo'n onderzoek pas echt nuttig.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
||||
|
||||
Citaat:
![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Ik ken veel mensen die in het (lager) onderwijs les geven en hoor hen geregeld klagen over de ouders. Het is inderdaad zo dat ouders alleen naar de leerkracht gaan als er iets mis is wat zeer demotiverend werkt. Ouders gaan dezer dagen ook bijna altijd hun kind gelijk geven. Toen ik in de lagere school zat hoorde ik van mijn ouders; als je straf krijgt van de juf zal je wel iets mispeuterd hebben. Nu geven de ouders gewoon een briefje mee met de uitleg dat hun kind de straf niet hoeft te maken omdat het niets verkeerd gedaan heeft( in hun ogen). Als leerkracht sta je hier machteloos tegenover. Als het kind zijn straf al niet moet maken van zijn ouders waarom zou het dan nog "luisteren" naar de juf, hij krijgt uiteindelijk toch gelijk. Je mag natuurlijk niet iedereen over de zelfde kam scheren, maar er is toch veel veranderd op pakweg 10 jaar.
|