![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben wel akkoord met het feit dat onderwijs meer is dan kennis alleen maar willen ze juist niet in ons onderwijs teveel met punten werken. Volgens mij is het bij de sociale vaardigheden zeker meer belangrijk om naar de evolutie te kijken. Kinderen moeten groeien in de sociale vaardigheden. Dat is volgens mij wel het hoofddoel hieromtrent. Dat scholen nu ook al punten geven op het zelfbeeld van kinderen vind ik echt te ver gaan. Kinderen met een laag zelfbeeld hebben het vaak al moeilijk genoeg hiermee. De scholen zouden deze kinderen hierin moeten helpen en ondersteunen en dit niet door hun zelfbeeld nog meer naar beneden te halen door een ‘slechte score’. Ik vind het echt belachelijk dat hier punten op worden gegeven. Het gaat inderdaad nog over kinderen met een eigen karakter/persoonlijkheid. Je weet niet waarom ze een slecht zelfbeeld hebben of hoe moeilijk ze het wel niet hebben. Het is belangrijker om hier samen met de kinderen aan te werken en hen zo kan zien evolueren dan hen hier punten op te geven!!
|
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit zeker geen goede oplossing om het zelfbeeld van leerlingen omhoog te krikken.
Ik ben zelf een persoon met een redelijk laag zelfbeeld, en het zou bij mij zeker niet helpen als men slechte punten gaat geven omdat ik zo'n slecht zelfbeeld heb. Het zou inderdaad een averechts effect hebben. De leerlingen gaan dan waarschijnlijk denken:"Zie je wel, ik kan het niet" en dit is zeker niet de manier om een goed zelfbeeld te krijgen. Men zou dit misschien kunnen oplossen door een beter puntensysteem te gebruiken voor inzet. Er zijn genoeg leerlingen die veel inzet tonen en erg hard hun best doen, maar toch slechte punten halen omdat hun capaciteiten gewoon niet toereikend zijn. Deze slechte punten zijn demotiverend. Als men een duidelijk punt zet op inzet, zullen deze leerlingen zich meer geapreccieerd voelen. Dit wil niet zeggen dat men deze leerlingen er, ondanks hun slechte punten, steeds moet door laten. Maar door dit puntensysteem zullen de leerlingen het misschien ook beter verstaan als ze men hen vertelt dat ze beter van richting zouden wisselen. Ze weten dat het niet aan hun inzet ligt, maar dat ze inderdaad beter in een andere richting zouden thuishoren. |