![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik geef je echt wel volledig gelijk. Mjin volgende tegenargumenten zijn dan ook eigenlijk niets waard, denkende aan je leven. Maar moesten de binnenwegen ook niet meer zo druk zijn (ook door vrachtwagens), de autostrade geen 10meter van mijn deur zijn, en mocht de prijzen van de diesel (benzine enz..) niet zo hoog zijn... zou ik echt niet twijfelen.. |
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp jullie frustratie ten aanzien van vrachtwagenchauffeurs, maar je moet ook in acht nemen deze mensen ook maar hun brood willen verdienen. Veelal is het zo dat zij urenlang in de vrachtwagen zitten, opdat de baas tijdig zou kunnen leveren.
Deze race tegen de klok kan er ook toe leiden dat de situatie op de weg alsmaar gevaarlijker wordt en dat vrachtwagens elkaar inderdaad beginnen inhalen, ook als het niet mag. toch vind ik onderstaande uitspraken van weinig respect getuigen ten aanzien van deze chauffeurs. |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb ook last van dat vele verkeer op de Belgische wegen. Ik rij nu wel niet langs de autostrade, maar over mijn route passeren ook heel wat auto’s. Ik sta elke dag in de file. Die file is soms nog erger aangezien chauffeurs die niet op de autostrade in de file willen staan, spontaan mijn route verkiezen. Dit heeft tot gevolg dat sommige dagen het hele verkeer op mijn route werkelijk strop zit. Zonder file rijd ik over het hele traject 20-25 minuten. Terwijl ik nu al 50 minuten vroeger vertrek om op tijd op school aan te komen. Ik rij elke dag over een brug over de autostrade en dan merk ik dat er werkelijk veel vrachtverkeer aanwezig is op onze wegen. Ik heb ook al vele moeilijkheden gehad met die vrachtwagens. Het is moeilijk om hen voorbij te steken en je moet rekening houden met het mogelijke uitzwenken. Het meest onaangename dat ik al heb meegemaakt, is dat er plots een vrachtwagen stopt in een bocht op een baan waar je 70 km per uur mag rijden. Ik wilde de vrachtwagen voorbijsteken, maar ik zag het verkeer van de andere kant niet aankomen. Ondertussen stond er al een hele rij auto’s achter mij. Ik reed dus stilletjes naast de vrachtwagen en dan is het toch wel verschieten wanneer er plots een jeep tegen 70 per uur op je afkomt. Uiteindelijk ben ik er wel voorbij geraakt. Dat is mijn slechte herinnering als chauffeur.
Ik moet Dieter gelijk geven. Vrachtwagenchauffeurs hebben het inderdaad niet gemakkelijk in het verkeer. Met hun grote logge voertuigen kunnen ze het andere verkeer serieus wat last bezorgen, o.a. bij de files en het voorbijsteken. Toch vind ik net als Dieter dat je hen niet te streng mag aanpakken, want zij proberen ook geld te verdienen als iedereen. Zij kunnen er ook niets aan doen dat een vrachtwagen nou net groot en zwaar moet zijn. En dan nog de zogenaamde “dode hoek”, een onheilspellend woord voor de vrachtwagenchauffeurs. Ik kan me inbeelden dat elke vrachtwagenchauffeur met schrik achter het stuur zit bij het nemen van bochten. Gelukkig proberen ze nu met camera’s te voorkomen dat voetgangers en fietsers niet gezien worden door de vrachtwagenchauffeur. |
#4
|
|||
|
|||
Ik denk ook dat het probleem niet alleen bij de vrachtwagenchauffeurs ligt. Bestuurders van auto's houden ook vaak geen rekening met vrachtwagens. Bijvoorbeeld nog snel een vrachtwagen willen voorbijsteken net voordat je de afrit moet nemen. Een vrachtwagen kan echter niet zo snel stoppen, waardoor er ook soms ongelukken veroorzaakt worden. Misschien herinneren jullie je die monsterfile nog wel die Nathalia op die manier veroorzaakte.
Verkeerslichten zouden ook veiliger gemaakt moeten worden. Als het oranje wordt kunnen de vrachtwagens bijna niet meer tijdig stoppen als dit is in een zone gebeurt waar je 90 mag rijden. Daarom zou het goed zijn dat het oranje licht eerst een aantal keer flikkert alvorens echt op oranje te springen. Zo kunnen vrachtwagenchauffeurs beter inschatten of ze moeten stoppen of niet. Natuurlijk begrijp ik de frustraties van degene die elke dag over de snelweg rijden, maar ik denk dat je ook begrip moet hebben voor de chauffeurs. Daarenboven zijn er al snelheidsbeperkingen voor vrachtwagens tot 90 km/u. Vrachtwagens kunnen normaal niet sneller, maar natuurlijk kan er hiermee geknoeit worden. Er zullen altijd (vrachtwagen)chauffeurs zijn die de straten onveilig maken, maar ik denk dat we toch zelf veel in de hand hebben als het gaat over de veiligheid op de baan. Zo vind ik dat je meer afstand zou moeten bewaren op de snelweg, maar als je dit doet is er toch altijd iemand die invoegt en het is dus moeilijk om altijd afstand te houden. Hopelijk vinden verkeersdeskundigen oplossingen voor deze problemen, maar ik vrees dat dit nog niet voor direct zal zijn. Tot dan, wees voorzichtig! |
#5
|
|||
|
|||
Citaat:
Respect? Deze mensen doen inderdaad hun job, maar daarom mogen ze wel eens opletten hoe ze rijden hé. Tenslotte zetten ze ook wel mensenlevens op het spel door in hun cabine de P-magazine te willen lezen. Ik besef ook wel dat zij een zware job hebben, en dat dit heel vermoeiend is voor hen. Maar daarom mogen ze nog steeds opletten. Ik rij elke dag over de E313 en ik merk echt wel dat weinig chauffeurs nog maar EVEN RECHTrijden, dus .. Misschien is mijn frustratie ondertussen te groot erover geworden, maar dat zegt genoeg hoe VEILIG ik het allemaal tegenwoordig nog vind hé! |
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik ben met een vrachtwagenchauffeur samengeweest (grote fout, mar laten we hier niet over uitwijden). Als ik met hem meereed, werd ik soms echt kwaad omdat hij soms onverantwoord reed. 'Eventjes de benen strekken, Karen!' Plots zag ik twee benen boven het stuur uitkomen en reed hij verder met cruisecontrol. Ik mocht niet denken aan wat er zou kunnen gebeuren, wat als hij plots moest stoppen? Wanneer de benen terug beneden waren, was het al lang te laat! Ook las hij zijn vrachtpapieren na tijdens de rit en hierdoor kon hij niet op de weg letten. Sindsdien weet ik dus dat de kans dat vrachtwagenbestuurders niet aan het opletten zijn, groot is. Maar Karolien, let wel op! Jij leest toch ook vaak je SMSjes na tijdens het autorijden, niet? En dat is ook niet zo veilig hé! (al doe ik het zelf ook soms) |
#7
|
|||
|
|||
Citaat:
Beste Karen, ik ben daar sinds mijn incident echt in veranderd, GSM blijft in mijn tas en ik kom er niet aan op de autostrade. Ik rij tegenwoordig zelfs altijd maar rond de 90, op het rechterrijvak.. De schrik is te groot geworden ![]() |