![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Wat een maatregel?!
Het zou hier gaan om ouders die bewezen hebben dat ze hun kinderen niet goed opvoeden? Waar ligt de norm van niet goed opvoeden, en hoe ga je die normen bepalen? Volledig akkoord wanneer je spreekt over ouders die hun kinderen verwaarlozen, mishandelen of iets dergelijks. Volgens mij zijn er nog veel meer zaken die een opvoeding heel goed of net heel slecht maken, maar waar trekt je de grens in zo'n zaken? Iedereen voedt zijn kinderen anders op, voor de ene is dat goed, voor de andere minder. Omdat wij, of in dit geval de Nederlanders vinden dat iets in de opvoeding niet goed zit, wil dit denk ik nog niet zeggen dat er geen "welopgevoed" kind grootgebracht kan worden. De normen van een goede opvoeding liggen toch bij velen mensen anders. Ik denk dat deze wet dus erg voorbarig is, en vooral niet erg efficiënt uitvoerbaar. |
|
|||
|
|||
Hoe men over zulke wet durft denken, begrijp ik niet! De bepaling van wie een “slechte” moeder is, is subjectief. Wat is de definitie van een goede moeder? Als je eerste kindje wordt geboren, heb je nog geen ervaring en moet je daar in groeien. Als men deze maatregel laat doorgaan mag niemand meer zwanger worden. Iedereen is bij de eerste zwangerschap onervaren. Meestal krijg je hulp van je ouders, schoonouders, vrienden, Kind & Gezin, … Je moet enkel de hulp aanvaarden en dan zal je snel merken dat je een goede moeder bent!
Ik moet wel toegeven dat er tegenwoordig veel ouders zijn die hun kinderen verwaarlozen, vermoorden, … Maar wil dit zeggen dat je mensen geen kans moet geven? Een betere maatregel zou zijn dat men juist die ouders in het oog houdt, die volgens hun omschreven worden als “slechte moeders”. Als men merkt dat de kinderen niet goed worden opgevoed, kan men de ouders helpen of in geval van nood de kinderen plaatsen in een pleeggezin op jonge leeftijd. Conclusie, waar haal je het lef om een zwangerschapsverbod op te leggen? Gun het mensen om gelukkig te zijn met hun kinderen. Je hoort iedereen zeggen dat kinderen het belangrijkste op aarde zijn! |
|
|||
|
|||
Dit is echt wel een zeer gedurfd standpunt. Vrouwen verbieden om moeder te worden... Ergens is de achterliggende gedachte best in orde. Ook zitten hier hoogstwaarschijnlijk de beste intenties achter. Maar wat je hier doet is de mens beperken in een van zijn meest belangrijke vrijheden. Zo'n zaken kan je beter niet lanceren. Want wie gaat bepalen wie een goede moeder is? De ene is voor de pedagogische tik en de ander ziet het als mishandeling. De ene wil discipline opleggen aan zijn kind en de ander geeft een vrije opvoeding... Wie is er goed bezig? Ik kan het niet zeggen maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat deze politica zal moeten inzien dat mensen niet perfect zijn en mensen ook niet perfect hoeven te zijn. Dat maakt ons juist mensen. Maar mensen mag je niet te hard beperken in hun vrijheid. Dat leidt enkel tot verzuring en frustratie. Ik ben wel voor een beleid met een minimum controle. En dan vooral sociale controle. Om kinderen in pleeggezinnen te "droppen" indien nodig. Ik zou dan ook opteren voor een ontmoedigingsbeleid. Ouders op voorhand informeren over wat hen te wachten staat. Ze op voorhand op moeilijkheden en gevaren wijzen en hen desnoods afraden om aan kinderen te beginnen... Alhoewel dit zeer moeilijk realiseerbaar is aangezien veel kinderen niet echt "gepland" zijn... Ik vrees dat we gewoon soms mensen fouten moeten kunnen laten begaan. Dit is in alles zo. Dat is net zo eigen aan menselijke vrijheid in onze westerse beschaving. Je moet vrij zijn om fouten te kunnen maken. Maar als je ze maakt moet je de gevolgen dragen. Alleen ligt dit zo moeilijk omdat de kinderen er het slachtoffer van zijn. Ik moet toegeven dat ik te weinig argumenten kan aanhalen waarom ik dit geen goed idee vind. Maar gevoelsmatig vind ik dit een zeer risicovolle beperking van de vrijheid van mensen.
|