actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th January 2009, 12:05
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Persoonlijk denk ik dat dit niet haalbaar gaat zijn in het beroepsonderwijs!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2009, 20:10
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Vandenbroucke legt lat hoger voor talen in TSO en BSO

Bij dit voorstel heb ik toch wel enkele bedenkingen. Vandenbroucke stelt qua kwantiteit toch niets nieuws voor. Het is toch nu al dat er in elke TSO richting minstens twee vreemde talen worden aangeboden (Frans en Engels). En in elke BSO richting minstens één vreemde taal (Frans of Engels).
Daarnaast benadrukte Vandenbroucke dat de vreemde taal op '' een goed niveau'' moet beheerst worden door de leerlingen. Maar net zoals Koen, ben ik ook van mening, dat je dit niet kan en mag verwachten van leerlingen uit het BSO-onderwijs. Zij zijn eerder praktisch ingesteld en geïnteresseerd in het 'onmiddelijk' bruikbare. Dus het is vanzelfsprekend dat je hen niet zomaar teksten, werkwoorden, vocabulaire en dergelijke gaat van buiten laten leren. Neen, je zal je als leerkracht moeten beperken tot hetgene wat echt bruikbaar is. Vb. De weg vragen, gaan winkelen enz. Zodat ze op deze manier hun plan kunnen trekken. Met andere woorden je moet je wel beperken tot ''zelfredzaamheid'' of het strookt niet meer met de BSO-visie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th February 2009, 13:53
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Inzicht in de taal klinkt heel goed in theorie, in de praktijk gaan veel jongeren echter 'op het gevoel af'.
Je kan dan natuurlijk zeggen dat het aan de leerkracht is om dit inzicht aan te brengen, maar dit inzicht effectief verkrijgen is voor veel leerlingen geen sinecure en ik denk voor leerlingen in het beroepsonderwijs al helemaal niet (praktische toepassingen zijn hier nog belangrijker en veel theorie (waarvan ook veel vanbuiten geleerd moet worden) spreekt hen niet zo aan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th February 2009, 14:02
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Op zich is het natuurlijk een heel goed idee om meer talen te introduceren (en dan zeker Engels ).
Het is denk ik alleen niet zo evident om een effectief systeem te bedenken waardoor de leerlingen echt weten waarom ze iets op een bepaalde manier moeten gebruiken, om de meest nuttige aspecten van die taal op te nemen (waar je in je latere leven nog veel op kan terugvallen) en dit dan ook nog eens op een aangename manier over te brengen en in te passen in het lessenrooster.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.