![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() En wordt Roald Dahl dan in de lagere school ook genegeerd? Hoeveel inschrijvingen heb je al? Je zegt dat jullie school gratis is. Waar haal je dan het geld voor al het materiaal? En zijn andere lagere scholen dan niet gratis? Heb jij trouwens niet voor SO gestudeerd ipv LO? Ik vermoed dat er nog geen 2de of 3de graad zal zijn in de school, dus denk je dat je dat gaat kunnen?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het wel moedig om te kiezen voor een visie/geloof en daar dan ook volwaardig voor te gaan. Beter dan een katholieke school waar kinderen niet meer weten wat Pasen betekent of nooit een bijbel hebben vastgehad. Wat is er daar nog katholiek aan? Maar goed, ik denk dat Ann wel weet, dat ik ook niet zo'n voorstander ben van volledig Bijbels onderwijs. Ik denk dat er ruimte moet zijn voor de 'wereld daarbuiten' en dus ook voor de evolutietheorie als 'alternatief bij anderen'. (Net zoals er in een gemeenschapsschool en, schande dat men het vaak niet doet, ook in katholieke school aandacht moet zijn voor de scheppingtheorie als mogelijke optie.)
Ik denk trouwens zeker niet dat fantasie wordt weggenomen. Kinderen kunnen heus wel fantaseren zonder heksen en geesten. In een Bijbelse school beseffen ze alleen dat er inzake deze fenomenen niet alleen een fantasiewereld is, maar ook een reële wereld die gevaarlijk kan zijn. Maar goed, we maken hier niet het proces van een geloofsovertuiging. Net zoals er katholieke of islamitische scholen mogen zijn in ons vrij onderwijs, mogen er ook schooltjes met de Bijbel zijn. (Voor alle duidelijkheid: Er zijn er al die vele jaren draaien, bijvoorbeeld in Mechelen!) En gezien het vele werk: chapeau aan de enthousiaste groep mensen die er zich achter heeft gezet! Ik ken de helft van deze groep en ben er zeker van dat ze dit tot een goed einde gaan brengen. Succes!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
Uiteraard kunnen kinderen ook fantaseren zonder heksen en geesten, maar persoonlijk ben ik een groot liefhebber van spook- en toververhalen (Van Edgar Allan Poe (!) tot Harry Potter) en ik zou het spijtig vinden als jongeren hier van afgeschermd zouden worden. Ik weet dat het mij enorm veel 'plezier' kan bezorgen en ik denk niet dat het van mij een slechtere mens maakt of heeft gemaakt. Citaat:
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#4
|
|||
|
|||
Gisteren wéér vergadering gehad...
Er werd beslist wie welke leerplannen en leerlijnen (en bijhorende jaarplannen) gaat uitschrijven. Ik heb Frans en Wiskunde voor mijn rekening gekregen... omdat ik toch wel moet weten wat ik zal moeten gaan geven (zeker voor wiskunde). We hebben gekozen voor voornamelijk de leerplannen van het Katholieke onderwijs, maar we hebben voor Muzische vorming geopteerd voor het Gemeenschaps Onderwijs... We hebben hier een aantal documenten voor opgesteld, want je moet voor de inspectie wel je keuzes hard kunnen maken... Meer dan de helft van ons team vertrekt zaterdag op kinderkamp (allemaal hetzelfde dan nog), dus volgende week zijn er geen vergaderingen gepland. Verder hebben we besproken hoe we de rapportering zullen doen naar de ouders toe. We kiezen voor een niet-punten-systeem. De leerlingen krijgen enkel een rapport met een aantal doelen (per vak) en daarachter: Ik kan dit goed, Dit kan ik een beetje, Dit is nog moeilijk voor mij, ... op die manier verbannen we de standaard beoordelingen uit ons schoolsysteem. Het heeft zijn voordelen, het heeft natuurlijk ook nadelen... We hebben het ook gehad over de inrichting van onze speel'tuin' en wat wel en niet mag. Glijbanen moeten blijkbaar aan strenge normen voldoen... iemand gaat dit allemaal uitzoeken. Kasper deed zijn eindwerk hierover: 'De ideale speelplaats'... dus die gaat zich hiermee bezig houden. Ook uitstappen kwam reeds aan bod, hiervoor was ik min of meer verantwoordelijk. Ik heb een aantal goedkope en leerrijke uitstappen kunnen voorstellen. Allen werden ze goedgekeurd, dus die ga ik dadelijk ook meteen vastleggen en reserveren. Als laatste moet ik gaan kiezen welke boeken ik wil gebruiken voor Frans. Ik heb een aantal inkijkexplaren (van de meest interessante boeken), het gaat om Bonjour les enfants en éventail Junior. Mensen met ervaring: alle commentaar en tips zijn welkom!! Ondertussen word ik weer maar eens geveld door zona aan mijn oog... dadelijk een afspraak bij de dokter, daarna de oogspecialist, daarna de ziekekas, daarna wrs nog eens naar de specialist en niet te vergeten de apotheek voor een hele resem antivirale zalven en pillen!
__________________
Que Dieu te bénisse! |
#5
|
|||
|
|||
Klusjesdag
Oja... 1 augustus grote klusjesdag!
Er moet geverfd worden, geschuurd, vernist, ... allen die tijd en goesting hebben om zich hiervoor in te zetten zijn welkom! Er wordt van het leerkrachtenteam verwacht zich hiermee NIET bezig te houden, wij hebben al onze tijd en energie nodig om alles inhoudelijk in orde te krijgen... het praktische wordt overgelaten aan 'derden'...
__________________
Que Dieu te bénisse! |
#6
|
|||
|
|||
Iemand die mij kan helpen?
Hallo allemaal,
Nog even snel tussen door, we zijn de leerlijnen en jaarplannen aan het opstellen (digitaal, dus mega-veel werk!). Maar we komen er wel, ik heb die van wiskunde uitgeschreven... en ik moet toch nog eens goed nadenken hoe ik dat allemaal gerealiseerd ga krijgen... maar de handboeken zullen hier wel bij helpen zekers? Verder wou ik aan de leerkrachten lager onderwijs nog wat tips vragen, welke boeken zijn goed voor Frans? Momenteel gaan we kiezen voor 'Bonjour les enfants'... is dit goed? Ook voor de lessen WO, kan er iemand enige tips geven over hoe dit aangepakt moet worden? Zijn hier boeken voor? Heeft iemand daar al documenten van? Voor Nederlands hebben we gekozen voor Totemtaal... Voor Wiskunde zal het de nieuwe PlusPunt worden... Gisteren een zeer nuttige vergadering gehad, we hebben ook knopen doorgehakt rond de audioinstallatie voor de school... deze zal zo'n 800EUR kosten, maar we hebben het nodig! Zaterdag zullen er een aantal klassen ingericht worden... en er moet ook nog geschilderd worden enzo... we zijn ook nog volop bezig met de rapportering uit te dokteren... Als iemand mij praktisch kan zeggen wat je van materiaal in een 5e en 6e leerjaar nodig hebt, zou ik daar heel dankbaar voor zijn... en ik zou nog meer dankbaar zijn als iemand mij kon zeggen waar ik dat materiaal vind, of het materiaal op overschot heeft... Alle tips en hulp is welkom!!
__________________
Que Dieu te bénisse! |