![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag Juf terecht? | |||
Terecht |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 5.66% |
Onzin |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 94.34% |
Stemmers: 53. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
'Hou werk en privé gescheiden'
'Hou werk en privé gescheiden'
BRUSSEL - Dat het contract van een juf niet werd verlengd omdat ze contact had met leerlingen op de netwerksite Netlog, lokt uiteenlopende reacties uit. Juf Liesbeth Roosen (24) mocht gisteren niet meer aan de slag als computerjuf in basisschool Het Toverpotlood in Hoeleden (zie DS 1 september). De reden: ze was bevriend met enkele leerlingen op de sociale netwerksite Netlog en had er met hen gebabbeld over de vakantie. Internetcommunicatiespecialisten vinden het ongehoord dat Roosen om die reden aan de deur wordt gezet, maar leraars met praktijkervaring begrijpen de reactie van de school. 'Het is een moeilijk vraagstuk', zegt Stijn Dhert, decaan van de lerarenopleiding van Groep T in Leuven. 'Voor iemand die lesgeeft en zelf vrij jong is, is het vanzelfsprekend om via Netlog te communiceren. Maar als je bevriend bent met leerlingen, moet je oppassen wat je zegt, en hoe en wanneer.' Dhert moet zijn studenten bijbrengen hoe ze moeten omgaan met leerlingen. In de klas natuurlijk, maar ook buiten de schoolmuren. 'Wij maken onze studenten duidelijk dat het het best is om als leraar te vragen hoe de school tegenover e-vriendschappen staat', zegt hij. 'Je moet ook de directie en je collega's op de hoogte brengen van het feit dat je op die manier met leerlingen wil communiceren. Als je je leerlingen in de winkel tegenkomt, vraag je misschien ook hoe hun vakantie was. Maar het grote verschil is dat je ze daar toevallig tegenkomt, terwijl je elkaar op Netlog bewust opzoekt.' Specialisten in internetcommunicatie zien daar echter geen graten in. 'Eigenlijk schieten ze met een kanon op een mug', zegt Peter Mechant, die verbonden is aan de Universiteit Gent. 'Facebook en Netlog zijn nu eenmaal een mengeling van je professionele en je private netwerk. De vloeibare maatschappij, heet dat. Daar is op zich niets mis mee. Het gaat hier natuurlijk om minderjarigen, maar het was allemaal heel onschuldig. Want hoe moet je een onlinevriendschap interpreteren? Dat gaat in feite niet verder dan goeiendag zeggen in de supermarkt.' 'Het zijn de oudere leerkrachten die aarzelend staan tegenover zulke dingen', zegt ook Joke Bauwens van Tiro, een universitaire onderzoeksgroep over tieners en ICT. 'Jongere leerkrachten beseffen wél hoe relatief de term vriend is op internet. Die generatiekloof zal verdwijnen, maar tot dan zullen we geregeld te maken krijgen met zulke paniekreacties.' DS, 02-09-2009 (kba)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
.
Als leerkracht (Zie hier, zij die NOOIT in het onderwijs ging, geeft zelf les) vind ik het belangrijk om een goede leerling-leerkracht relatie te hebben en ik zou er dan ook geen probleem van maken dat leerlingen mij toevoegen op Netlog, toch geef ik toe dat ik desbetreffende pagina verwijderd heb, omdat mijn leerlingen (van stages) daar dingen vermeldden over mijn toestand in het weekend. En ik vond het vrij confronterend dat alle leerlingen/leerkrachten dit zwart op wit konden lezen.
Maar een praatje maken over je vakantie, waarom niet? Het zal sowieso toch gebeuren in de klas. Mijn eerste vraag dit schooljaar was dan ook "Hoe was jullie vakantie", dan wordt er ook over gepraat, dus waarom niet. Gelukkig moet ik mijn hoofd niet breken over de kwestie, toevoegen of niet... Leerlingen eerste jaar zullen niet snel contact zoeken via facebook denk ik ![]() |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
In de eerste plaats is er niets mis met het feit dat leerkrachten vriendschapsverzoeken accepteren van leerlingen. Zoals hier gezegd wordt, als de verdere communicatie op zulke sites dan op een juiste manier verloopt kan dit alleen maar de leerkracht-leerling relatie ten goede komen. Wat ik wel zeer belangrijk vind is dat een leerkracht goed moet opletten met wat voor soort informatie hij/zij op zo'n profielpagina zet. Als leerkracht heb je nog altijd een voorbeeldfunctie. Wat mijns inziens niet kan zijn bijvoorbeeld foto's van hun uitgangsleven (in welke toestand dat ze dan ook verkeren). Bovendien vertegenwoordigen ze ook een school en als ouders van leerlingen zulke dingen zien dan wordt de school ook in een slecht daglicht gesteld. Als ze dan toch dergelijke foto's of informatie op hun profiel willen plaatsen, kunnen ze beter geen vrienschapsverzoeken aanvaarden van leerlingen. Als deze leerkracht een verzorgd,discreet profiel had en niets fout had gezegd tegen (één van) haar leerlingen dan is ze naar mijn mening onterecht ontslagen! |
#5
|
|||
|
|||
Netlog? Oke, voeg me maar toe
Om hier op te kunnen ingaan, is er eerst een grondige kennis nodig van de ethiek voor leerkrachten.
Deze keer ga ik geen ellenlang verhaal neerpennen. De regels zijn zeer duidelijk hieromtrent voor lesgevers in het secundair onderwijs. Een daad die de relatie tussen leerling-leerkracht kan schaden, is ten stelligste afgeraden. Netlog is dan ook een medium waar mensen zeer persoonlijk in zijn. Iets dat ik ten zeerste zou afraden...Zeker als je nog maar TABD of TADD bent. Bij vaste benoemingen ligt dit anders. De regels zijn nog steeds dezelfde, maar je weet dat je niet moet piekeren over een stopzetting van je aanwerving. |
#6
|
|||
|
|||
Als leerkracht weet je inderdaad dat je een voorbeeldfunctie vertolkt. Niet alleen krijgt deze voorbeeldfunctie vorm door je eigen ideeën, maar ook door de ideologie van de scholengroep of instelling waarvoor je werkt. Mijn inziens is het dus belangrijk om allereerst jezelf goed te informeren omtrent de heersende ideologie binnen Uw scholengroep betreffende bepaalde onderwerpen, waaronder ook omgang met studenten op netlog/facebook. Daarna kan je kiezen voor een meer "persoonlijke" invulling binnen de lijnen van die ideologie. Persoonlijk vind ik het dus bijzonder onverstandig dat je als leerkracht niet éérst de ideologie van je scholengemeenschap beter leert kennen alvorens zulke acties te ondernemen en dit staat mijn inziens compleet los van al dan niet tijdelijk of vast benoemd.
Bovendien is het toch ook belangrijk in gedachten te houden dat opgroeiende jeugd verschillende fasen in z'n leven moet kunnen doorlopen om als volwaardig volwassene te kunnen fungeren. één van die fasen is onder andere leren omgaan met "gezag" maar -meer in het puberale stadium- ook het zich 'kunnen' afzetten tegen gezag. Zo wordt het vanuit psychologisch standpunt vaak ook voor ouders afgeraden om jezelf steeds te willen profileren als "vriend" van zoon of dochter. Een vriendschapsrelatie kan en moet er zijn, maar helaas moet deze steeds ondergeschikt zijn aan de opvoedende ouder- of leerkrachtrelatie. Begrijp me nu niet verkeerd, pleiten voor een autoritaire gezagsrelatie ben ik hier ook niet aan het doen. Bovendien dien je als leerkracht ook rekening te houden met de negatieve gevolgen van zulk een "vriendschapsverzoek" op internet. Wat met commentaar van studenten die zulk een internetrelaties niet onderhouden en die niet zo goed zijn in je vak? Hen geef je munitie om te schieten, niet? Diezelfde munitie geef je ook aan je 'overste' natuurlijk. Soms moet er een stok 'gevonden' worden om te slaan en dan is zoiets een uitgelezen kans. Persoonlijk vind ik dat de leerkracht in kwestie blijk gegeven heeft van een bijzondere naïviteit, dewelke ik toch afraad en eerder kritisch benader. Informeren dus, alvorens zulke dingen te doen. |
#7
|
|||
|
|||
Ik ben tegen het feit dat ze hiervoor ontslagen is. Als het schoolbestuur netlog zou kennen, weten ze dat iedereen, zelfs personen die ze niet hebben aangeduid als vriend, hun profiel kan bekijken, tenzij ze hun pagina alleen toegankelijk maken voor toegevoegde vrienden.
Maar of de lerares in kwestie dat gedaan heeft weten we niet. Het kan immers zijn dat ze netlog gebruikte als een soort van "datingsite" en zo haar profiel voor iedereen wou openstellen om zo iemand te ontmoeten. Het probleem is dan wel dat iedereen, dus ook je leerlingen, alles op je profiel kunnen lezen, of je ze nu als vriend hebt aangeduid of niet. Dus de leerlingen zouden dan sowieso alle info gelezen kunnen hebben en deze zo tegen haar kunnen gebruikt hebben, vriend of niet. Nu had ze ze wel als vriend toegevoegd, maar als ze dan inderdaad enkel over zaken heeft gepraat als wat haar leerlingen in de vakantie of het weekend hebben gedaan, dan vind ik het uitermate onterecht dat ze is ontslagen. Een goede band met je leerlingen is naar mijn mening immers nodig om goed te kunnen samenwerken in de les, want zo zullen de leerlingen met veel zin naar je lessen komen en zul je sneller hun aandacht krijgen in tegenstelling tot een leerkracht die enkel bezig is met school en zijn leerstof overbrengen en dus geen aandacht besteed aan het buitenschoolse leven van zijn leerlingen. |
#8
|
|||
|
|||
schoolbestuur
Het is en blijft natuurlijk een gevoelige materie. Sommigen zien hier niets verkeerd in met leerlingen toe te voegen als vriend op internetsites...anderen vinden dit niet kunnen.
De directie van de school of de inrichtende macht bepalen alles natuurlijk. Een soortgelijke discussie zou bv kunnen zijn : als leerkracht ga je met vrienden iets drinken op café, en daar zit ook één van je leerlingen toevallig. Deze ziet je en biedt je een drankje aan. Is het dan deontologisch verantwoord van dit aan te nemen of niet? Zulke discussies kennen nooit een echt eind... Mijn mening is : probeer steeds een zo afstandelijk mogelijke houding aan te nemen wat betreft jezelf en je leerlingen in privé situaties. Ook al zijn deze soms met de beste bedoelingen. |
#9
|
|||
|
|||
Ik vind deze situatie helemaal over the top!
Wij leren net in onze lerarenopleiding om te achterhalen wat er in de jongeren leeft, waarmee ze bezig zijn, wat hun interesses zijn... Deze juf doet dit via netlog, wat is hier in godsnaam mis mee? Ik vind haar ontslag dan ook zeer onterecht. En de 'nieuwe' reden dat haar zus in dezelfde school aan het werk is de grootste zever die ik ooit heb gehoord. Ik hoop voor haar dat ze weer aan de slag mag. Langs de andere kant zou ik zelf nooit nog iets met het bestuur te maken willen hebben. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Beste,
Ik vind dit totaal niet kunnen dat iemand hiervoor veroordeelt word. Het feit dat de leerling de lerares wilt spreken online en de lerares hiervoor veroordeelt word, ik vind dit een teken van respect en vriendschap. Waar moeten we dan de lijn trekken?Mag je bvb je collega's nog toevoegen op facebook? Ik heb persoonlijk ook gsm nummers van (ex-)leraars,en heb hier nog contact mee. Maar vanaf het moment dat ik die nummer had tot nu heeft niemand daarover iets slecht gezegd. Nu het gaat al lang niet meer over school tijdens deze conversaties...maar in het leven leer je mensen kennen,op school,op cafe,...het maakt niet uit waar,ik vind dat je je vriendschappen zelf moet kunnen kiezen en dat iedereen hierin vrij mag zijn en doen wat hij/zij wilt. |
#11
|
|||
|
|||
leerlingen/leerkrachten
Een paar jaar terug had ik een vriendin die als lerares in een school in Heist werkte. Als we iets gingen drinken daar, wou ze nooit iets gaan drinken in de Place 2 be. Reden : "haar mannen" zaten daar ook.
Zij had dus schrik, als ik dat woord kan gebruiken, ze ging liever een café verder. Op dat moment snapte ik dat niet, ik had nog geen idee om later het onderwijs te gaan. Maar nu kan ik dat wel begrijpen... |