![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
exacte cijfers
Hey,
exacte cijfers heb ik niet...Ik haal mijn informatie uit mijn vriendenkring (die voornamelijk bestaat uit leerkrachten). Je kan inderdaad gelijk hebben dat het allemaal te maken heeft met het hoger aantal inschrijvingen. Maar mijn gesprek met een vriend ging vooral over het feit dat leerlingen moeite hebben met een grote brok theorie te leren, omdat hen dat minder wordt aangeleerd op school. Maar nogmaals, dit is geen officiële studie. ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Sorry maar ik denk dat je je hypothese verkeerd stelt. We verschuiven van doceren naar actief leren. Leerlingen leren om te leren op een andere manier. Deze neemt misschien meer werk en tijd in beslag, maar wat men eruit leert blijft meer hangen. We werken met ‘ervaringsgerichtheid’. We laten de leerlingen meer kennis maken met het dagelijkse leven, laten hen zelf ondervinden en opzoeken,… Leerlingen leren nog altijd, maar op een andere manier. Op cognitief vlak denk ik dat weinig verandert is. We geven als leerkracht niet meer alle kennis mee, we laten leerlingen zelf de kennis zoeken. Leerlingen leren door te doen. En dat leren blijft, vind ik, veel beter in hun hoofd zitten. Als je iets vanbuiten leert zonder herhaling, dan ben je na een dag al 10% vergeten en na een week herinner je je nog maar slechts 50%.
Ik durf daarom zelfs beweren dat we nu op cognitief vlak sterker beginnen staan. Leerlingen herhalen de leerstof in hun dagelijks leven doordat ze geleerd hebben waarom ze deze kennis en vaardigheden nodig hebben in hun omgeving. Ik geloof wel dat het voor leerlingen op deze manier niet makkelijker is. Bij doceren konden ze alles op hun laten afkomen, alles opnemen en dus (vanbuiten) leren. Leerlingen zijn het niet gewend geweest om zelf op zoek te gaan. Het is een grotere inspanning om hieraan te werken. Maar de resultaten lijken mij uiteindelijk toch beter. Zeker als je het bekijkt na een langere periode. |
#3
|
|||
|
|||
Nederland
Beste Eveline,
gaan we dan niet al te veel hellen naar het onderwijs zoals in Nederland? Het is inderdaad beter iemand te leren vissen ipv hem vis te geven. Maar hiervoor moet de student in kwestie dus al het werk zelf doen, en zijn de leerkrachten "hulpattributen" om indien gewenst de leerlingen bij te staan. Maar dan moet alles vanuit de leerling zelf komen. Net zoals bij onze noorderburen. Ik besef natuurlijk dat dit voor sommige studenten zeer goed haalbaar is. Maar het gros van die jongeren, tja... We komen van een systeem waar alles werd ingedrild. En dit systeem is nu aan het verschuiven, ik vrees voor een bocht van 180 graden. Hier sta ik helemaal negatief tegenover. De kunst is van de gulden middenweg te vinden. Hoe je het draait of keert, vanbuiten leren zullen ze toch moeten doen als ze verder studeren. En zijn ze dan wel voorbereid? |
#4
|
|||
|
|||
Vanbuiten leren oké, maar niet dat de leerkracht het er in gaat drillen. Leerlingen gaan ontdekken waarvoor het noodzakelijk is bepaalde leerstof helemaal uit het hoofd te leren. Dit zullen ze ook doen als ze beseffen dat ze deze leerstof nog nodig gaan hebben of nog beter, als ze dat in hun ervaringen al ontdekt hebben. Ook in het hoger onderwijs is er een merkbaar verschil. We kunnen als studenten veel meer zelf ontdekken en ondervinden. Onze school is in het eerste jaar docentgericht, in het tweede jaar docent- en studentgericht en in het derde jaar zo goed als studentgericht. Leerlingen/studenten gaan vanzelf beter leren als ze het nut van bepaalde dingen inzien, ook al is dat vanbuiten leren. Ik denk bijvoorbeeld aan formules van wiskunde, mentale kaart van België, spellingsregels,.... Als leerlingen hier het nut van inzien gaan ze het ook leren en zelfs beter onthouden. In onderwijs moet je durven openstaan voor vernieuwing, want vernieuwen zal alles.
|