![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Kinderen met Down horen thuis in gewoon onderwijs
Kinderen met het syndroom van Down in het normale onderwijscircuit laten meedraaien, lijkt me persoonlijk geen al te best idee. Niet omdat ik deze kinderen beschouw als minderwaardig, maar wel omdat ik hen de zorg en aandacht wil geven die ze verdienen.
Zo ben ik er van overtuigd dat kinderen met Down binnen het gewone onderwijs een enorme achterstand zullen oplopen. Van de leerkracht wordt immers verwacht dat ze er alles aan doet om de eindtermen met haar leerlingen te bereiken en dus is individuele hulp bieden tijdens de lessen niet altijd een optie. Verwachten dat de leekracht in kwestie de extra zorg, die kinderen met Down nodig hebben, buiten de uren op zich neemt, kunnen we in mijn ogen niet. Al betekent dit niet dat we kinderen niet moeten leren omgaan met diversiteit. Uiteraard is het belangrijk dat kinderen, mensen met een handicap als evenwaardig beschouwen. Maar, daar moeten de kinderen met een handicap toch niet de dupe van worden? |
#2
|
|||
|
|||
Inclusief onderwijs
Ik vind het geen slecht idee, mits er rekening gehouden wordt met de gradatie van het down-syndroom. Zo ken ik een jongen met down-sydroom waarvan ik denk dat hij niet beter af is in het 'gewone' onderwijs. Zijn niveau van onderwijs zou overeenkomen met een kleuter. En een 16-jarige tussen kleuters zetten (om het concreet te maken) lijkt me geen goed idee.
Maar er zijn zeker kinderen die zich wel beter zullen voelen in dit inclusief onderwijs. Daarom ben ik ook meer voor als tegen. |