![]() |
|
|
|||
|
|||
Het aantal jongeren dat blijvende gehoorschade oploopt door te luide muziek is alarmerend. Gelukkig is er bij de overheid recent een belletje gaan rinkelen en komt er nu een wetsvoorstel, hopelijk zullen onze politici nu meer aandacht beginnen schenken aan deze problematiek. Het wetsvoorstel van volksvertegenwoordiger Maggie De Block kan ik alleen maar toejuichen.
Ook de EU wil strengere veiligheidsnormen voor draagbare muziekspelers, de grote boosdoeners in heel deze affaire. Binnenkort moeten alle MP3-spelers en iPods die in de EU worden verkocht een standaardbegrenzing krijgen en gebruikers waarschuwen om het volume niet te hoog te zetten. Nu nog een maatregel die de overdreven luide muziek op fuiven en festivals aan banden legt en we zijn helemaal goed bezig. |
|
||||
|
||||
Muziek te luid?
Over het algemeen heb ik niet zoveel last van te luide muziek op festivals, optredens, ... Maar veel heeft ook te maken met hoe het geluid wordt geregeld. En dit kan inderdaad heel wat last te weeg brengen. Wanneer er bij een live concert de basdrum nog maar iets te hard versterkt wordt, is dit storend en bijna niet om aan te horen. Maar wanneer muziek op een festival of optreden stiller staat, gaat het wel zijn effect verliezen. Ik vind het persoonlijk enorm storend dat ik tijdens een optreden de persoon naast mij kan horen praten of kan horen meezingen.
Ik ben wel voorstander voor een begrenzer op mp3-spelers. Je kan je mp3 zo hard zetten zodat je er hoofdpijn van krijgt. En wanneer je je mp3 hebt opstaan op de fiets is dit gevaarlijk in het verkeer. |