![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Evelien Peeters
Er zijn inderdaad enorm veel kinderen die bijna altijd verknocht zitten aan hun computer. Het wordt over het algemeen dan ook als vanzelfsprekend geacht dat iedereen thuis over computer met internet beschikt. We moeten hier echter mee oppassen, want dit is niet het geval. Het maakt volgens mij de kloof tussen jongeren iets groter. Zij die steeds hun online-relaties in stand houden en zij die dit niet kunnen door gebrek aan internet thuis.
Het leven is er inderdaad wel een stuk handiger door geworden. In een minimum van tijd heb je alle informatie die we zoeken. Een leven zonder internet is voor een stuk ondenkbaar geworden, maar ik vind het jammer dat jonge kinderen ook al zo vasthangen aan het internet. Zij worden op allerlei manieren beïnvloed en komen op te jonge leeftijd in contact met verschillende wanpraktijken. En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit? |
|
|||
|
|||
Citaat:
Heel veel studenten zijn ook nog lid van de sociale netwerken, maar ook een hele hoop volwassenen. Netlog zal wel verminderen als je ouder wordt, maar facebook is niet echt leeftijdsgebonden, het lijkt me eerder een verderzetting van het Netlog-gebeuren. Internet is een noodzakelijke informatiebron geworden voor oud en klein, en het gebruik daarvan begint steeds op vroegere leeftijd. Een groot verschil met vroeger en nu is inderdaad dat we maar op 1 knop moeten drukken om alle informatie ter beschikking te hebben, terwijl we vroeger naar de bib moesten. Daaraan gekoppeld kunnen we ook opmerken dat wij onze spreekbeurten en boekbesprekingen vroeger nog allemaal met de hand schreven, terwijl het nu vaak gewoon "copy-paste" is bij veel leerlingen. De teksten zullen vaak slechts diagonaal worden gelezen, waardoor een groot deel van de informatie niet door de leerlingen zal worden opgenomen, maar wel in hun taken terecht zal komen... |
|
|||
|
|||
Citaat:
Vastgekluisterd zitten aan de computer is iets van deze tijd en zal alleen nog maar toenemen. En je kan de jongeren het niet kwalijk nemen. Want meer en meer communicatie gebeurt via internet. Dan denk ik maar aan Toledo, edumail,... Wie geen internet heeft dezer tijden, kan niet volgen. |
|
|||
|
|||
Ik vind 75% precies nog redelijk weinig als je weet dat meer en meer kinderen/jongeren alsmaar vroeger gebruik maken van het internet.
Er kan al heel veel via het internet (informatie opzoeken, chatten, ...), dus het is niet meer dan normaal eigenlijk dan dat er massaal gebruik van gemaakt wordt. Maar toch vind ik dat sommige overdrijven; ze komen thuis van school & zitten online tot ze gaan slapen. Binnenkort wordt er misschien alleen nog maar les gegeven via internet, dan hoeven ze helemaal de deur niet meer uit. |
|
|||
|
|||
Het internet biedt enorm veel mogelijkheden. Van zoekmachines tot sites om spelletjes te spelen. Natuurlijk wordt er enorm veel gebruik van gemaakt. Het is niet omdat jongeren veel uren achter de computer zitten dat ze steeds met onbelangrijke dingen bezig zijn.
Het is een feit dat er veel wordt gechat, dit is niet voor niets een belangrijke vorm van communicatie onder jongeren. Maar het is toch al een tijdje dat je op school niet meer mee kan zonder internet, laat staan zonder een computer. Taken maken, zaken opzoeken, mailen, ... Het is allemaal sterk geïntegreerd in onze samenleving. En ik vrees dat we inderdaad niet meer zonder internet kunnen leven. |