actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 31st October 2009, 11:00
Evelien.Peeters Evelien.Peeters is offline
Registered User

Evelien Peeters

Er zijn inderdaad enorm veel kinderen die bijna altijd verknocht zitten aan hun computer. Het wordt over het algemeen dan ook als vanzelfsprekend geacht dat iedereen thuis over computer met internet beschikt. We moeten hier echter mee oppassen, want dit is niet het geval. Het maakt volgens mij de kloof tussen jongeren iets groter. Zij die steeds hun online-relaties in stand houden en zij die dit niet kunnen door gebrek aan internet thuis.
Het leven is er inderdaad wel een stuk handiger door geworden. In een minimum van tijd heb je alle informatie die we zoeken. Een leven zonder internet is voor een stuk ondenkbaar geworden, maar ik vind het jammer dat jonge kinderen ook al zo vasthangen aan het internet. Zij worden op allerlei manieren beïnvloed en komen op te jonge leeftijd in contact met verschillende wanpraktijken.
En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit?
Met citaat antwoorden
Oud 31st October 2009, 11:58
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Evelien.Peeters
En dat Facebook en dergelijke vermindert na de puberteit, dat weet ik toch zo niet, kijk maar naar de studenten van onze school, of zitten die nog allemaal in de puberteit?
Die is raak Evelien, maar je hebt wel groot gelijk...
Heel veel studenten zijn ook nog lid van de sociale netwerken, maar ook een hele hoop volwassenen. Netlog zal wel verminderen als je ouder wordt, maar facebook is niet echt leeftijdsgebonden, het lijkt me eerder een verderzetting van het Netlog-gebeuren.
Internet is een noodzakelijke informatiebron geworden voor oud en klein, en het gebruik daarvan begint steeds op vroegere leeftijd.
Een groot verschil met vroeger en nu is inderdaad dat we maar op 1 knop moeten drukken om alle informatie ter beschikking te hebben, terwijl we vroeger naar de bib moesten. Daaraan gekoppeld kunnen we ook opmerken dat wij onze spreekbeurten en boekbesprekingen vroeger nog allemaal met de hand schreven, terwijl het nu vaak gewoon "copy-paste" is bij veel leerlingen. De teksten zullen vaak slechts diagonaal worden gelezen, waardoor een groot deel van de informatie niet door de leerlingen zal worden opgenomen, maar wel in hun taken terecht zal komen...
Met citaat antwoorden
Oud 31st October 2009, 19:05
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User

Citaat:
Het feit dat 75% van de jongeren aangeeft dat ze niet meer kunnen leven zonder het internet, is (naar mijn mening) lichtjes overdreven.
Ik denk niet dat dit overdreven is, integendeel! Als je kijkt naar uw eigen vriendenkring zie je al dat er elke dag online activiteit is. Jongeren kunnen en willen niet meer zonder internet leven. Ik vind 75% zelfs nog weinig! Wie zegt er niet dagelijks: "Even mijn Facebook checken."?
Vastgekluisterd zitten aan de computer is iets van deze tijd en zal alleen nog maar toenemen. En je kan de jongeren het niet kwalijk nemen. Want meer en meer communicatie gebeurt via internet. Dan denk ik maar aan Toledo, edumail,... Wie geen internet heeft dezer tijden, kan niet volgen.
Met citaat antwoorden
Oud 31st October 2009, 19:25
Sanne.Claes Sanne.Claes is offline
Registered User

Ik vind 75% precies nog redelijk weinig als je weet dat meer en meer kinderen/jongeren alsmaar vroeger gebruik maken van het internet.
Er kan al heel veel via het internet (informatie opzoeken, chatten, ...), dus het is niet meer dan normaal eigenlijk dan dat er massaal gebruik van gemaakt wordt. Maar toch vind ik dat sommige overdrijven; ze komen thuis van school & zitten online tot ze gaan slapen. Binnenkort wordt er misschien alleen nog maar les gegeven via internet, dan hoeven ze helemaal de deur niet meer uit.
Met citaat antwoorden
Oud 31st October 2009, 21:32
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User

Het internet biedt enorm veel mogelijkheden. Van zoekmachines tot sites om spelletjes te spelen. Natuurlijk wordt er enorm veel gebruik van gemaakt. Het is niet omdat jongeren veel uren achter de computer zitten dat ze steeds met onbelangrijke dingen bezig zijn.

Het is een feit dat er veel wordt gechat, dit is niet voor niets een belangrijke vorm van communicatie onder jongeren. Maar het is toch al een tijdje dat je op school niet meer mee kan zonder internet, laat staan zonder een computer. Taken maken, zaken opzoeken, mailen, ... Het is allemaal sterk geïntegreerd in onze samenleving.

En ik vrees dat we inderdaad niet meer zonder internet kunnen leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:35.