![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Zelf iemand zijnde die in het 4de leerjaar al meer wist over de Tweede Wereldoorlog dan zijn leerkracht vind ik net niet dat als kinderen weet hebben van die gruwelen op zo'n jonge leeftijd dat hun groei daardoor zal aangetast worden...
En je zou nog wel eens heel hard kunnen verschieten van de mening van veteranen. Ik heb deze vakantie nog met een veteraan van de Britse 49ste Infanterie Divisie. Deze hadden zeer zware verliezen geleden tijdens het bevrijden van de streek rond Rijkevorsel. En deze veteraan had meer interesse in het Duitse leger dan in zijn eigen Britse!! Ik vind het dan ook persoonlijk een zéér goed plan van de Britse overheid. Ik wou dat de onze er ook wat meer werk van zou maken om de leerlingen bewust te maken van hun vaderlandse bijdragen aan de beide wereldoorlogen. Hoeveel leerlingen kennen er immers de feiten achter de zware gevechten in de Ieper Salient van 1914 tot 1918? En hoeveel weten er hoe het net zat in de Ardeense bossen in de koude december van 1944? De leerlingen moeten van mij absoluut niet weten wat ik erover weet, maar een algemene, objectieve kennis is toch niet teveel gevraagd? Want geloof mij. Bij ons zouden de resultaten van zo'n onderzoek niet veel beter zijn. Kinderen die tot hun 15 afgeschermd worden van al de wereldoorlogen zullen er nooit een algemene kennis van opbouwen. De enige reden dat mijn klasgenoten in het secundair er zoveel over wisten was omdat ik gedurende 6 jaar niet over wou zwijgen. |
#2
|
||||
|
||||
Meer geschiedenis in jonge jaren!
Citaat:
Zo'n dingen mogen NOOIT vergeten worden.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever. Semper Fidelis |
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#4
|
|||
|
|||
Het kan maar niet vroeg genoeg
Hitler was een Duitse voetbalcoach? Holocaust was een feest? Auschwitz was een pretpark? Je zou zeggen dat het gewoon lachwekkende antwoorden zijn. Maar dit mag absoluut niet als iets grappigs overkomen, ik vind dat zelfs op zo'n jonge leeftijd er eigenlijk al een belletje moet rinkelen dat dit serieus moet worden genomen.
Ik persoonlijk herinner me niet meer wanneer ik juist over deze praktijken op de hoogte was. Maar ik vind dat het lager onderwijs er maar niet vroeg genoeg aan kan beginnen om hun leerlingen te laten verdiepen in de gruwelperiode van 1939-1945 (en ook de Eerste Wereldoorlog). De leerkrachten moeten hun niet alleen de feiten en data aanleren, maar hen ook kennis laten maken met films, documentaires, foto's over die grote oorlog. Laat hen naar musea gaan. Ik vind het dan ook een zeer goed plan van Groot-Brittannië om zoveel veteranen los te laten op de scholen. Dit zou ook moeten gebeuren in België en de rest van Europa. |