actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th November 2009, 18:32
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User

De Vlaamse liga tegen kanker (VLK) schrijft op haar website dat volwassen mensen door secondhand smoke tot 20% meer kans hebben om longkanker te krijgen. Maar dit hoofdzakelijk voor mensen die samen wonen met één of meerdere rokers. Dit is dus geen argument om roken op cafés te verbieden. Wat er wel een kan zijn, is het fijt dat 10% van de Vlaamse bevolking aan ademhalingsstoornissen zoals astma, COPD en dergelijke leiden. Een klein deel, zij met de zwaarste aandoeningen, kunnen een aanval van hun ziekte krijgen na een korte periode in een rokerige omgeving. Argumenten in de aard van “het pikt aan mijn ogen” of “dat stink wel, zo een sigaret” lijken mij futiel in het hele debat.

Dit alles leidt mij NIET tot de conclusie dat er een algemeen rook verbod moet komen in de Vlaamse cafés! Waarom dat het dit toch doet bij een deel van de beleidsvoerders is blijft mij een raadsel. Nu hoor je het ook eens van een niet roker!

De bestaande situaties in de horeca lijken mij voldoende om niet rokers zich ook te laten kunnen amuseren als ze iets willen gaan drinken. Het gros van de cafés zijn uitgerust met afzuigsystemen en hebben rookvrije ruimtes. Is dit dan niet genoeg? Of is het zo ver gekomen dat de minderheid zijn wil kan opleggen zolang ze maar hard genoeg roepen?

Wat mij betreft moet een horeca uitbater zelf kunnen beslissen of hij al dan niet voor een volledig rookvrij etablissement wil kiezen. Maar door de huidige wetgeving zetten we tegen 2012 alle rokers letterlijk in de kauw!
Met citaat antwoorden
Oud 11th November 2009, 19:26
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User

Een volledig rookverbod vind ik ook wel net iets te ver gaan. Ik heb zelf astma, dus ik weet wel hoe het is om thuis te komen na een fuif of cafébezoek. Maar ik heb al ondervonden dat als ik met een hoopje vrienden wegga en ze moeten buiten roken, dat ik na een tijdje nog de enige ben die binnen zit. Dus dan heb ik liever dat ze in mijn bijzijn hun sigaret opsteken, anders kan ik evengoed alleen een pint gaan pakken. Rokers die het niet fair vinden dat ze buiten in de kou hun sigaret moeten roken, moeten dan maar stoppen of die avond niet roken, vind ik. Het is nu eenmaal ook geen primitieve behoefte.
Uiteindelijk denk ik ook dat jongeren met longproblemen zoals bv. astma niet gaan thuisblijven van café door dat longrobleem. Het feit dat dat probleem dan erger wordt is natuurlijk een risico dat je zelf neemt.

In Duitsland en Nederland is het rookverbod er al en het had blijkbaar nefaste gevolgen voor de horeca. Maar ik denk dat dit ook geen zaak is om het hier in België niet te proberen. Misschien gaan jongeren minder roken door dit algemeen rookverbod, wat ik dan weer persoonlijk een zeer positief gevolg zou vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 11th November 2009, 19:52
Matijs.Boeckx Matijs.Boeckx is offline
Registered User

Citaat:
De bond vreest zelfs het voortbestaan van cafés doordat er steeds vaker thuis feestjes georganiseerd worden, waarbij roken wel gewoon kan.
Ik denk dat de reden die de bond er aan geeft nogal overdreven is. Volgens mij zijn er niet zoveel mensen die nog binnen roken. Ik ken vele rokers en bij hun thuis is het altijd de gewoonte geweest om samen op het terras een sigaretje op te steken. Ik ben zelf geen roker maar ik ben wel tolerant tegenover rokers. Voor mij moet er geen rookverbod in cafés komen. Ik vind die rook in cafés niet storend, alleen als ik thuis kom zit het in je kleren. Mij lijkt het wel niet zo erg om even naar buiten te moeten gaan, het lijkt me zelfs een deel van het roken zelf. Wat ik ook vaak meemaak is dat iedereen gaat roken en dat ik dan alleen overblijf. Heel simpel, ik ga mee naar buiten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:15.