![]() |
|
|
|||
|
|||
Ik vind dit absoluut een goed idee! Je ziet meer en meer autobestuurders die een grote overtreding begaan en daarvoor dan enkele dagen of misschien enkele weken hun rijbewijs kwijt zijn, maar nadien weer net hetzelfde doen! Met deze regeling zou dat gedeeltelijk vermeden kunnen worden. De chauffeurs zullen zich dan waarschijnlijk beter aan de verkeersregels houden en op die manier kan ook het aantal verkeersongevallen teruggedrongen worden. Mensen die te hard gereden hebben zullen dan namelijk aftrek van punten hebben en beter op hun snelheid letten! Toch zal dat niet het geval zijn voor alle bestuurders. Er zijn altijd personen die zich niets aantrekken van de reglementen en die ook niet zullen wakker liggen als ze minder punten hebben...
|
|
|||
|
|||
Ik heb gehoord dat als deze maatregel er komt, er zeker rekening zal worden gehouden met de aard van de overtreding. Een parkeerboete zal bv geen punten kosten, tegenover dronkenschap achter het stuur zal zwaar doorwegen bij puntenaftrek. Dit is wel goed. Maar het kan ook het gedrag in de hand werken van slechte chauffeurs die als hun punten bijna op zijn, een cursus gaan volgen zonder aandacht of interesse. Zo kunnen ze hun punten opladen. En is er wel een goede cursus tegen dronken bestuurders?
|
|
|||
|
|||
De laatste tijd komt Schouppe nogal veel in het nieuws. Maar volgens mij heeft hij deze keer wel een goed plan. In 20 van de 27 lidstaten van de EU maakt men al gebruik van dit 'puntensysteem', dus het nut ervan is al wel bewezen. Ik denk ook dat dit het eerlijkste systeem is voor alle autobestuurders. Niemand is gedwongen om snelheidsovertredingen en dergelijke uit te voeren. Hoe minder overtredingen, hoe veiliger het wordt op de baan.
Toch stel ik me de vraag waarom alleen weer de autobestuurders met de vinger worden gewezen? Wat met al die fietsers en voetgangers die het vaak ook maar laks nemen met de wet? Ik hoop dat ze hierin ook een systeem gaan vinden, want zij zijn toch ook een deelnemer van het verkeer.. |