![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Schriftelijke examens anoniem quoteren? | |||
Neen, huidig systeem behouden |
![]() ![]() ![]() |
7 | 58.33% |
Ja, zal discriminatie tegengaan |
![]() ![]() ![]() |
5 | 41.67% |
Stemmers: 12. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Op zich ben ik voor dit idee. Als leerkracht ben je verplicht objectief te zijn, ook positieve discriminatie moet voorkomen worden. Maar een leerkracht is ook maar een mens en je kan er nu eenmaal niet aan doen dat je sommige leerlingen het meer 'gunt' om te slagen dan anderen. Het is misschien een beetje verkeerd uitgedrukt maar ik bedoel hiermee dat je als leerkracht, zoals in vorige reacties reeds werd aangehaald, geneigd bent om voor een leerling die hard werkt een puntje gaan bij te zoeken dan bij een leerling die er met zijn klak naar smijt. Ik vraag mij enkel af hoe men dit gaat realiseren. Ik denk dat leerlingen, leerkrachten en scholen dan heel lang gaan mogen wachten op hun punten. Vooraleer men dit implementeert moet men toch eerst eens heel goed nadenken over hoe men dit het efficiëntste kan aanpakken. Zowel voor school, leerkracht als leerling zal dit dan een hele aanpassing worden. Ik wacht in ieder geval kritisch af.
|
#2
|
||||
|
||||
Ik vind dit zeker een goed initiatief, maar laten we vooral niet uit het oog verliezen dat ook autochtonen soms te maken hebben met discriminatie. Als leerkracht is het inderdaad jouw taak om objectief te blijven en ieders rechten te respecteren. Het anoniem verbeteren van papers en toetsen kan zeker voordelen bieden, maar persoonlijk vind ik dat je hierdoor een pleister plakt op een wonde die veel groter en dieper is. Het probleem van discriminatie op school moet men proberen bij de wortels aan te pakken.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik ben er niet zo zeker van...
Volgens mij komt discriminatie véél meer voor bij mondelinge examens. Met je punten gaan klagen na een mondeling examen levert immers jouw woord tegen dat van de leerkracht/docent op... Daar ben je uiteindelijk niet zo veel mee. Een schriftelijk examen kan te allen tijde worden opgevraagd en ingekeken. In principe kan dit toch tot uitsluiting van discriminatie leiden, als je als leerkracht bijvoorbeeld verplicht bent je quotering te verantwoorden... |
#4
|
|||
|
|||
Op het niveau van een hogeschool zou dit een goede oplossing zijn. Zo krijgt men minder snel de kans om een leerling die je niet zo goed ligt te buizen. In tegenstelling is het inderdaad zo dat de afstand tussen leerling en leerkracht enkel groter wordt, wat in mijn ogen niet zo positief is. Ik denk dat we er nog altijd moeten van uitgaan dat een leerkracht het beste voor heeft met zijn leerlingen (dat wordt ons toch altijd verteld) en dat hij objectief moet blijven in zijn quotering op testen. Ik kan aannemen dat leerkrachten "lievelingetjes" kunnen hebben maar als ze dit laten doorschijnen via hun punten dan is er een probleem met de leerkracht en zou dit probleem moeten aangepakt worden en niet zomaar omzeild worden door een anonieme verbetering in te voeren. Op het einde van de dag blijft de discriminatie, enkel zijn de punten voor sommigen nu beter.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik denk dat dit ook zijn voor -en nadelen heeft. Net zoals Lindsey denk ik ook dat wanneer je een toets verbetert van een leerling en je weet dat deze leerling heel erg zijn best doet, hem automatisch dat half puntje extra wil geven. Maar in principe is dit dan weer niet correct. Wanneer dit fenomeen zich te vaak voordoet wil dit zeggen dat de leerling de richting niet aankan. We zullen allemaal wel eens geconfronteerd worden met een leerling die erg zijn best doet, maar die jammer genoeg 'the brains' niet heeft voor hetgene hij studeert. Is een leerkracht/docent dan bevoegd om hem/haar de hand boven het hoofd te houden? Ik weet het niet. Je moet soms ook aan de toekomst van je leerling denken. Als je hem/haar er steeds met de hakken over de sloot laat doorkomen, wat wordt er dan van deze leerling wanneer hij zijn job gaat uitoefenen? Want dan wordt verwacht dat hij zijn job kan... Langs de andere kant kan veel te maken hebben met faalangst waardoor je misschien ook veel domme puntjes verliest die van belang kunnen zijn...
Als tweede had ik er totaal geen idee van dat allochtone jongeren gediscrimineerd werden in hun cijfers ![]() |
#6
|
|||
|
|||
En op welk "onderzoek" is dit gebaseerd?
Ik zie het nu al voor me, dadelijk buizen we een leerling omdat hij (hoogstwaarschijnlijk) niet goed genoeg zijn best heeft gedaan en dan worden we aangeklaagd omdat we racisten zijn. Dit doet me denken aan mensen die hun eigendom verdedigen tegen criminelen en dan worden aangeklaagd door de advocaat van die criminelen etc. De omgekeerde wereld. |
#7
|
|||
|
|||
Ik ben zeker een voorstander van dit initiatief. Ik denk ook dat er mensen zijn die andere mensen gaan discrimineren op basis van huidskleur, fysieke handelingen, ... Het is jammer om te moeten 'aanvaarden' dat er nog steeds zoveel mensen zijn. Maar ik sluit me ook aan bij de mening van Jolein. We mogen niet uit het ook verliezen dat ook autochtonen soms te maken krijgen met discriminatie. Ik weet ook niet goed hoe we als leerkrachten ervoor kunnen zorgen dat discriminatie afneemt. We mogen hier geen pleister opplakken, want dan voelen deze jongeren zich nog meer geviseerd. Als leerkracht moeten we inderdaad objectief blijven en het anoniem verbeteren van toetsen en taken kan zeker voordelen bieden.
|