actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th April 2010, 13:46
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User

Ik ga akkoord met wat Daphne zegt.
Toch zijn komen er bij enkele bedenkingen op wanneer ik hoor dat de overheid regels zou moeten opleggen. Onze vrijheid zou ingeperkt worden als leerkracht omdat wij met leerlingen werken. Ik begrijp wel dat je er voorzicht mee moet omspringen maar dat de overheid speciaal regels voor de leerkracht moet opstellen zegt mij maar niets.
Ik ben er ook van overtuigd dat sociale netwerksites educatief kunnen worden gebruikt, net zoals bij Daphne heb ik meegewerkt aan het actuabord op facebook.
Leerlingen zitten elke dag op facebook en het is makkelijker voor hen om dan eens te gaan kijken naar de actualiteit via facebook in plaats van een krant vast te nemen.
Dit staat heel dicht bij hun leefwereld.
Ook moet je natuurlijk jezelf beschermen door foto's te blokkeren op netwerksites.
Leerlingen kunnen de dag van vandaag maar al te goed met photoshop werken. Het gevaar is reeël dat ze dan een foto van je bewerken.
Dit gevaar moet je zelf in schatten vindt ik, de overheid moet daar niet in tussen komen.
Met citaat antwoorden
Oud 8th April 2010, 14:16
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User

Zelf ben ik aangesloten bij Facebook, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om leerlingen als 'vriend' toe te voegen. Er staat te veel op wat privé is, zoals foto's en andere gegevens. Het goede aan facebook is dat je zelf kan bepalen wat je laat weergeven en wat niet. Ik vind het ook helemaal niet nodig dat leerkrachten zouden chatten met leerlingen, privé en werk moet gescheiden blijven.
Een initiatief zoals dat actuabord vind ik wel heel knap. Zo leren de leerlingen omgaan met computer en met die sociale netwerken, maar zijn ze toch nog met school bezig. Het draait hier dan ook niet om de privacy van de leerkracht, maar wel om de vaardigheden van de leerlingen.

Je hoort het vaak genoeg dat leerlingen (ook leerkrachten) misbruik maken van sociale netwerken door elkaars privacy te schenden. Hierom is het dus belangrijk dat je een grens legt voor jezelf. Ik vind ook wel dat de overheid er niet moet tussenkomen, zoals Bram zei. Over zoiets vind ik dat je zelf wel mag beslissen.
Met citaat antwoorden
Oud 9th April 2010, 12:02
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User

Zoon beschuldigt moeder van laster op Facebook

Zoon beschuldigt moeder van laster op Facebook

De sociale netwerksite Facebook zorgt voor familiale spanningen tussen Denise New en haar zoon.
De zestienjarige scholier uit de Amerikaanse staat Arkansas klaagt zijn moeder aan omdat ze zijn account zou hebben gekraakt.

Daarna zou ze lasterlijke opmerkingen hebben achtergelaten en de paswoorden van haar zoon hebben aangepast.
Dat bericht de lokale televisiezender KATV.

Mama Denise New ontkent alles.
Volgens haar liet haar zoon zijn Facebookpagina openstaan waardoor ze alles kon lezen.
Ze voelde zich geroepen om in te grijpen want er stond bezwarende informatie over zoonlief op de pagina.

Zo stond er te lezen dat hij ’s nachts met de auto aan meer dan 150 kilometer per uur over de weg had gescheurd om zijn liefdesverdriet te verwerken.

Denise is van plan om zich met alle middelen te verzetten tegen de beschuldigingen van haar zoon,
die momenteel bij zijn grootmoeder woont.
Ze meent dat ze volledig binnen haar wettelijke rechten als ouder heeft gehandeld.

Bron: Knack - 09 april 2010

Eigen mening:

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken maar ik wil dit gebruiken als illustratie voor het feit dat facebook niet altijd goed is en dat je toch moet oppassen met wat je op het internet zet. Of de moeder nu juist of slecht heeft gehandeld laat ik in het midden maar je zet toch best niets online zoals dat je tegen 150 km/u bent gaan rijden met de auto.
Jongeren denken maar al te vaak niet meer na over wat ze online zetten. Het is het recht van een moeder haar kinderen te beschermen. Als hij zijn pagina heeft laten openstaan vind ik dat de moeder wel juist gehandeld heeft. Langs de andere kant, ze had het met hem kunnen bespreken zo dat het voor hem veel duidelijker was wat kan en niet kan.
Als zijn moeder wel degelijk zijn facebook heeft gekraakt, vind ik wel dat de zoon reden heeft om kwaad te zijn, maar om daarom je eigen moeder van laster te beschuldigen vind ik er toch wel over.
Met citaat antwoorden
Oud 9th April 2010, 14:37
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User

Ik vind ook dat er dringend een regelgeving moet komen omtrent de sociale netwerken. Op die manier weten wij later ook wat kan en niet kan. Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden dat ik een leerling 'vriend' zou maken, maar je weet maar nooit. Ik zou er in elk geval niet graag mijn job door verliezen.
Ik schrik wel van het cijfer dat 1/3 van de leerkrachten er bewust voor kiest om geen sociaal netwerk aan te maken, ik dacht persoonlijk dat er heel wat meer leerkrachten dit wel hadden.

Het voorbeeld van het actuabord vind ik een mooi initiatief om leerlingen educatief te laten omspringen met sociale netwerken. Zolang de privacy maar niet in het gedrang komt.
Met citaat antwoorden
Oud 9th April 2010, 15:35
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User

Ik vind totaal niet dat er een regelgeving moet komen. Je bepaalt toch zelf wat je doet? Er zullen leerkrachten zijn die hun leerlingen wél aanvaarden op facebook en als hen dat niet bevalt, is dat voor hun rekening. Ikzelf zou ook geen leerlingen aanvaarden als vriend op facebook e.d., maar om daar nu een wettelijk verbod op te plakken?
Met citaat antwoorden
Oud 9th April 2010, 16:56
Lien Hooyberghs
Gast

Ik deel dezelfde mening als Ivan. Als leerkracht bepaal je zelf of je wel of niet lid bent van dergelijke sites.
Persoonlijk zou ik ook nooit contact maken met leerlingen die dit wensen, dat is te dicht bij mijn privéleven. En trouwens, als je 1 leerling 'vriend maakt' zullen de ander 50 leerlingen snel volgen!

Ik heb zelf ook facebook, maar tijdens de stages deactiveer ik telkens mijn account zodat leerlingen dit niet kunnen zien. Van zodra ik lesgeef, 'besta' ik dus niet meer op facebook ( of toch niet 24/24).
Dit wil ik later ook zo doen, zodra ik een vaste job heb, is het gedaan met facebook e.d. Dat lijkt me nu de beste oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:56.