actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th June 2010, 22:55
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
"Olie drijft"

Het is volgens de wetenschappers een mythe dat olie alleen naar het oppervlak gaat drijven. Door de stoffen waarmee de olie gemengd wordt, breekt de olie af en de pluimen worden door stromingen meegevoerd. Dat terwijl BP-topman Hayward blijft herhalen dat "olie drijft". De vastgestelde oliepluimen zouden alvast kilometers lang zijn.

Sommige schildpadden en potvissen zwemmen heel diep en zullen een gemakkelijk slachtoffer zijn voor de olie. De dieren zijn niet in staat om de oliepluimen als iets gevaarlijk te herkennen. Ook plankton, de basis van de voedselketen, is in gevaar. De zwarte pelikanen die we dagelijks op beelden zien, zijn dus nog niets vergeleken met wat er in de wereld onder water staat te gebeuren.

Blog DM, 06-06-2010 (gb)
Dit verdient volgens mij toch wel wat extra aandacht. Mensen worden enkel bewust gemaakt van de zichtbare schade die de olie aanricht: vogels, vissen, visserijen, ... Maar in feite strekt de schade zich veel verder uit dan dat alleen. Je kan het vergelijken met een ijsberg: enkel de bovenste 10% is zichtbaar. De olie op grotere diepten mag dan wel onzichtbaar zijn, maar richt pakken meer schade aan dan de olie aan de oppervlakte. Vissen moéten er hoe dan ook door, en dat geeft problemen.

Deze situatie is goed geweest voor de extinctie van een hele boel dieren, daar ben ik zeker van. Je moet de gevolgen op lange termijn bekijken. Dan is eender welke oplossing dweilen met de "kraan" open.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th June 2010, 17:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Thumbs down ‘VS bestrijden olie met verouderde technologie'

‘VS bestrijden olie met verouderde technologie'


BRUSSEL - Belgische en Nederlandse baggeraars hebben technologie in huis om de olieramp in de Golf van Mexico te bestrijden. Maar de ‘Jones Act' verbiedt hen om in de VS te werken.



De kap die BP afgelopen week over het olielek in de Golf van Mexico heeft geplaatst, kon de jongste 24 uur zowat de helft van de olie opvangen.

Naarmate BP de komende uren meer en meer kleppen in de kap kan sluiten, neemt de opvangcapaciteit ervan toe. Maar volgens Thad Allen, de admiraal van de kustwacht, kan ze nooit meer dan driekwart van de olie opvangen.

Tot er – allicht pas in augustus – een definitieve oplossing komt, blijven duizenden vaten olie per dag in de oceaan lekken.

Er moeten dus dringend dammen van steen en zand gebouwd worden om de olievlek voor de Zuidkust van de VS zoveel mogelijk tegen te houden. Ze bedreigt ecologisch uiterst waardevolle gebieden zoals de moerassen aan de monding van de Mississippi, in Louisiana en ook de toeristisch belangrijke kusten van Florida.

‘De Amerikaanse autoriteiten', zegt woordvoerder Hubert Fiers van de Belgische bagger- en milieugroep Deme, ‘schatten dat ze negen maanden nodig hebben om de klus te klaren. Wij kunnen dat in vier maanden. En als we samenwerken, kan er misschien nog een maand af'.

Deme kan naar eigen zeggen bij zowat elk aspect van de strijd tegen de olie technologie inzetten die in de VS niet beschikbaar is.

‘De Amerikanen hebben een serieuze technologische achterstand, een gevolg van de Jones Act'.

Die wet dateert van 1920 en is een onderdeel van de Merchant Marine Act. Ze bepaalt dat vrachtvervoer per schip tussen Amerikaanse havens uitsluitend mag met schepen die in de VS zijn gebouwd, die onder Amerikaanse vlag varen, eigendom zijn van Amerikanen en bemand zijn door Amerikaanse burgers of permanente residenten.

‘Een baggerschip', zegt Wouter Borghijs die bij het baggerfiliaal van Deme verantwoordelijk is voor de regio Zuid-Amerika en Mexico, ‘kost in de VS het dubbele van wat Europeanen betalen die hun schepen in het Verre Oosten laten bouwen. Amerikaanse schepen zijn door de bank dus veel ouder, want te duur om te vervangen. Daardoor hebben de Amerikanen een grote technologische achterstand opgelopen'.

De toptechnologie zit volgens specialisten nu geconcentreerd bij de twee Belgische baggeraars – Deme en De Nul – en bij hun Nederlandse concurrenten.

‘Het olielek dichten kunnen wij niet', geeft Fiers toe. ‘Daarvoor hebben we de kennis niet in huis. Maar we kunnen wel belangrijke assistentie leveren.'

Nauwelijks een week geleden werd de ‘Flinstone' te water gelaten in Singapore. Dat ‘valpijpschip' kan stenen en zand met grote precisie tot 2 kilometer onder de zeespiegel neerlaten om pijpleidingen op de bodem van de oceaan een beschermlaag te geven. ‘Het is uitgerust met een soort onbemande duikboot die tot die diepte heel nauwkeurige werkjes kan uitvoeren.'

‘Wereldwijd zijn er niet meer dan 5 of 6 van die schepen. Met een aantal relatief beperkte technische aanpassingen aan ons schip kunnen we de olie die nog uit het lek stroomt opzuigen. Binnen de maand zijn wij ter plaatse en operationeel.'


DS, 07-06-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:40.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.