![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen... | |||
...is discriminatie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 67.80% |
...is beter voor elke kind |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 16.95% |
...moet wel om concentratiescholen te vermijden |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 15.25% |
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Goh,
Ik begrijp de reactie van die school wel, maar het lijkt me geen goed idee. Zo gaat men die allochtone leerlingen volledig afzonderen van de rest, dus eigenlijk is er geen verschil met de concentratiescholen... Dit lost trouwens niets op want de allochtonen blijven alleen contact houden met elkaar en hebben eigenlijk geen/weinig contact met de autochtone leerlingen. Daardoor gaan ze zich weinig/niet kunnen aanpassen, aangezien ze waarschijnlijk weinig van onze cultuur kennen... Mij lijkt het gewoon het beste om de klassen gemengd te houden (want op deze manier lijkt het echt wel discriminatie...). Citaat:
(Denk maar aan het aantal allochtonen in een Atheneum tegenover het aantal in een katholieke school). Bovendien vind ik het een slecht idee om alle allochtone leerlingen in dezelfde groep te plaatsen; de ene wil/kan immers al beter leren dan de andere. Dus naar mijn mening kan men de klassen beter gesplitst houden. |
#2
|
|||
|
|||
Dit is geen gemakkelijke.
Ik denk dat de directie van deze school niet zomaar over een nacht ijs gegaan is. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste allochtonen een taalachterstand hebben. Door hen apart te zetten, kan je veel gemakkelijker differentiëren. Sommige kinderen die op latere leeftijd naar België gekomen zijn, hebben waarschijnlijk nog meer in te halen buiten de taal. Bovendien, zonder racistisch, noch discriminerend te zijn, mogen we onze ogen niet sluiten voor de realiteit. Het zou prachtig zijn mocht iedereen, zonder problemen, met mekaar kunnen leven, maar ook het verschil in cultuur kan je niet zomaar weggommen. Het vraagt grote inspanningen langs beide kanten om hiermee om te gaan. Het kan vonken geven in een klas, waardoor "het zich goed voelen in de klas" in het gedrang komt. Waarmee ik niet per definitie wil zeggen dat dit altijd zo is. Gelukkig zijn er allochtonen die zich volledig geïntegreerd hebben in onze samenleving. Een argument om leerlingen niet apart te zetten, zou kunnen zijn dat de school een weerspiegeling is van de latere maatschappij waarin men moet leren met iedereen om te gaan. Opvoedkundig en sociaal gezien is dit dus een pluspunt. Samen of apart? Het blijft een moeilijke. |
#3
|
||||
|
||||
Samengevat
Citaat:
Citaat:
Dit is volgens mij ook wel nodig want zoals hieronder te zien is, is dit een welbesproken onderwerp. Volgens mij lijkt het een goede oplossing om de klassen toch te mengen, maar het aantal allochtone leerlingen zeker niet te laten overwegen. Hiervoor is natuurlijk wel een maatregel nodig voor heel de school, als er meer allochtone leerlingen op deze school zitten dan autochtone leerlingen, zal men dit niet op elke klas kunnen toepassen en daardoor voelen sommige klassen zich op hun beurt misschien weer gediscrimineerd. Na al deze commentaren gelezen te hebben, denk ik dat men per klas een duidelijk overwegend percentage autochtone leerlingen kan plaatsen en hierbij dus ook enkele allochtone leerlingen. Zoals Felix ook zei, niet met de bedoeling discriminerend over te komen, maar ook voor de goede zaak voor de allochtone leerlingen. De allochtone leerlingen zullen volgens mijn mening de taal op deze manier op een betere, misschien wel snellere manier kunnen leren en tegelijkertijd hebben de leerlingen ook de mogelijkheid om met elkaar om te gaan (allochtone leerlingen met autochtone leerlingen). Ik denk dat als een klas overwegend uit allochtone leerlingen bestaat, ze samen zullen hokken en gewoon onderling hun eigen taal zullen blijven spreken (niet slecht bedoeld), terwijl als er minder allochtone leerlingen in een gemende (overwegend autochtone) klas zitten, ze sneller geneigd zullen zijn met autochtone leerlingen om te gaan. Het is niet zo dat allochtone leerlingen geen moeite doen, ik heb er zelf ervaring mee en ik weet dat het ook heel goed kan klikken tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen. Zoals ik al zei is het wel nodig om voor heel de school maatregelen te treffen, zoals ik in de eerst post al zei, bijvoorbeeld een maximumpercentage voorop te stellen zodat de klassen ook op deze manier ingedeeld kunnen worden. |
#4
|
|||
|
|||
Dilemma
Volgens mij is iedereen het erover eens dat dit een echt dilemma is, want wat is nu de beste oplossing: aparte klassen of gemengde klassen?
Als het belangrijkste argument voor aparte klassen een “niveauverschil” tussen allochtone en autochtone leerlingen is, dan lijkt me dat niet genoeg. Er zijn immers ook verschillen binnen de autochtone leerlingen. In de basisschool wordt er nog geen onderscheid gemaakt tussen ASO, TSO en BSO, dus is het niet meer dan normaal dat er een grote variatie bestaat binnen één klas. Persoonlijk vind ik niet dat een school dan al meteen aparte klassen moet maken voor sterke en zwakke leerlingen, aangezien beide elkaar net kunnen compenseren, aanvullen en versterken. Je kunt van elkaar een heleboel leren: wat de ene kan, kan de andere niet en omgekeerd. Natuurlijk bestaat de kans dat de zwakkeren de sterken gaan vertragen, maar ook daar is een oplossing voor. Zo is het best mogelijk om bijvoorbeeld voor bepaalde lessen waarin te veel verschillen zijn, zoals bijvoorbeeld Nederlands of Frans, verschillende “niveaugroepen” op te bouwen. Als bijvoorbeeld alle klassen van het vijfde leerjaar op hetzelfde moment Frans hebben, dan kan je over de klassen heen differentiëren en een “sterke” en een “zwakkere” groep maken. Er zullen namelijk evengoed autochtone leerlingen zijn die problemen hebben met Frans, of allochtone leerlingen die net erg goed zijn in Frans. Waar ik in de lagere school heb gezeten, werd er één dag per week ingelast waarop sterke leerlingen zelfstandig een project mochten uitvoeren en zwakkere leerlingen bijles kregen. Ook dit is een oplossing om toch te kunnen differentiëren, zonder aparte klassen te maken voor sterke en zwakke leerlingen. Een ander argument (misschien wel het belangrijkste voor de ouders) is het cultuurverschil: ouders willen geen allochtone leerlingen bij hun kinderen in de klas, of toch zeker niet te veel. Persoonlijk vind ik dat een tegenstrijdig argument: hoe kunnen cultuurverschillen nu verkleinen als je de culturen isoleert? Het onderscheid tussen “allochtoon” en “autochtoon” wordt in stand gehouden door beide culturen van elkaar af te zonderen. Pas wanneer je ze met elkaar mengt, gaan ze gebruiken en gewoontes van elkaar overnemen en van elkaar leren en wordt de kloof steeds kleiner. Hoe dan ook begrijp ik de beslissing van de school wel: dit is eigenlijk een soort wanhoopsdaad om een leegloop van autochtone leerlingen tegen te gaan. Je kunt immers geen gemengde klassen meer maken wanneer er nog slechts één van de twee groepen (namelijk de allochtone leerlingen) overblijft… |