![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen... | |||
...is discriminatie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 67.80% |
...is beter voor elke kind |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 16.95% |
...moet wel om concentratiescholen te vermijden |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 15.25% |
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Ten eerste wil ik het even hebben over het woord; 'Allochtonenstop'. Ik ben van mening dat dit nogal verkeerd over kan komen en ik wil ook niet dat mijn mening over komt als racistisch, want dat is absoluut de bedoeling niet. Zoals in mijn laatste commentaar gezegd, probeer ik alleen het beste te bedenken voor iedereen. Als er in een klas meer autochtone jongeren zitten als allochtone jongeren, denk ik dat de kans bestaat dat de allochtone jongeren beter aan de Nederlandse taal kunnen werken. Mede doordat de kans ook groter is dat ze met de autochtone leerlingen om zullen gaan. Dit zal ervoor zorgen dat ze elkaar en de cultuurverschillen leren accepteren en dat de leerlingen de taal wellicht sneller oppikken dan wanneer ze 'hun eigen taal blijven spreken'. Ook dit moet je niet verkeerd opvatten, ik kan het momenteel niet anders verwoorden. Citaat:
Bedankt voor de herinnering Femke, dat had ik eventjes over het hoofd gezien, maar het was ook maar een voorstel, wat in mijn ogen ook niet slecht leek ![]() Bij het stukje dat ik van jouw heb geciteerd, heb ik wel mijn bedenkingen. Je zegt dat als een allochtone leerling naar een school gaat, dat hij geweigerd kan worden, dit kan inderdaad, maar 40% is wel bijna de helft hé ![]() Stel nu dat hij toch geweigerd wordt, dat kan natuurlijk altijd, dan denk jij dat dit nog eens en nog eens.. gaat gebeuren totdat ALLE scholen in de omgeving volgeboekt zullen zijn. Als ik hier nu eens realistisch over na denk, wil dit zeggen dat er meer als 40% allochtone kinderen moeten wonen in 1 gemeente voordat ze in een andere gemeente een school moeten zoeken en volgens mij is dit wel wat veel. Wat er hier nu gaande is, is dat de allochtone kinderen allemaal naar dezelfde school trekken, waardoor de autochtone kinderen stilletjes aan de school gaan verlaten. Verder wil ik het ook hebben over het woord 'volgeboekt'. Het is namelijk zo dat als een school echt 'vol' zit, dat ze leerlingen kunnen weigeren, zowel allochtone als autochtone leerlingen natuurlijk. http://www.ond.vlaanderen.be/GOK/oud...jvingsrecht/#2 Mag een school de inschrijving van mijn kind weigeren? Een school kan slechts in enkele gevallen de inschrijving van uw kind weigeren: 1. De school is ‘vol’. Dit betekent dat de vooropgestelde, maximale capaciteit bereikt is. Het schoolbestuur kan zelf – op basis van de materiële omstandigheden - bepalen wat de maximale capaciteit van de school, het niveau of het leerjaar is. Laatst aangepast door Caroline.Verbraeken : 3rd October 2010 om 22:04 |
#2
|
|||
|
|||
Caroline, ik begrijp je standpunt.
Maar eigenlijk gaat het beginartikel van Barst niet over de 'taalkwestie' maar over de vlucht van autochtone leerlingen. Het heeft dus helemaal niets te maken met het feit of een leerling wél of niet goed Nederlands kan praten. Hierdoor raakt de essentie van het artikel vervormd. Ik ben het wél met je eens dat allochtone leerlingen meer kunnen opsteken (wat onze taal betreft) als ze met Nederlandstalige ('moedertaalsprekers') leerlingen in de klas zitten. Andere 'veronderstelling' die stof kan geven tot nadenkten ![]() En is het ook niet zo dat als je leerlingen gaat scheiden dat het KAN zijn (dit is een veronderstelling!) dat de ene klas zich superieur gaat voelen aan de andere? Daarom blijf ik het een goed plan vinden dat scholen fusioneren (zowel katholieke als gemeenschapsscholen). Hierdoor kan je inderdaard een 'mengelmoes' van verschillende nationaliteiten en culturen maken. En kan het vak 'godsdienst' een keuzevak worden (dat in het gemeenschaponderwijs al is ingeburgerd)* * Waardoor er dus ook meer allochtonen naar het gemeenschapsonderwijs gaan ipv naar het katholieke net. |
#3
|
||||
|
||||
Jouw voorstel is volgens mij ook wel interessant, Femke. Met deze maatregel kan je meerdere kanten uit, zoals je bijvoorbeeld al zei dat leerlingen godsdienst als keuzevak hebben doordat verschillende scholen fusioneren.
In mijn voorstel zei ik dat het goed was voor de taal als allochtone leerlingen bij een kleine meerderheid autochtone leerlingen in de klas zitten. Dit is inderdaad de essentie van het artikel niet, maar dit is enkel een argument om duidelijk te maken dat de maatregel die ik voorstel (als ze dan al goedgekeurd zou worden) niet alleen goed is voor de autochtone, maar ook voor de allochtone leerlingen. Het is volgens mij wel duidelijk dat er bij dit artikel veel voorstellen naar voor kunnen komen, volgens mij is het enkel een kwestie om de beste ideeën op een zo goed mogelijke manier te combineren, zodat de uiteindelijke beslissing voor iedereen positief zal/kan zijn. Wat in mijn ogen ook duidelijk is, is dat de maatregel die nu getroffen is door de leerlingen allemaal apart te plaatsen, niet de beste is. Maar dat is ook maar wat ik er van vind natuurlijk, deze beslissing zal ook wel weloverwogen zijn voor ze genomen is. En ik kan mij ook voorstellen dat er iets moest gebeuren, alleen denk ik niet dat het zo de beste manier was. |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus. Om Femke even bij te treden: het probleem is dat autochtonen hun kinderen niet meer willen inschrijven op de school, vandaar: concentratieschool. Wààrom dat precies zo is, weten we niet, hoewel we daarover misschien wel een aantal veronderstellingen kunnnen maken. De vraag is dus: hoe los je dat op zonder de wet te overtreden? Vandaar ook mijn eerste reactie over de maatregel om allochtonen en autochtonen te scheiden: het is zeker niet kosher, maar misschien wel nodig? Des te meer ik er over nadenk, des te meer nadelen ik kan bedenken. Maar het alternatief (nl. een 100% concentratieschool) is misschien nog erger, want dan kunnen we binnenkort spreken over segregatiescholen. Nu hebben we het overigens alleen over de gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zijn die ingrijpend. Wat de beslissing uiteindelijk ook zal zijn.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#5
|
||||
|
||||
Caroline, wat ik hierboven zeg is eigenlijk voor een stuk hetzelfde als wat jij daarvoor zei. Alleen stond dat er nog niet toen ik begon te typen.
![]()
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#6
|
|||
|
|||
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen? Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school... Wat denk je hiervan? |
#7
|
||||
|
||||
Citaat:
Overigens ook niet vergeten dat dat probleem nu ook al bestaat of kan bestaan (bv. tussen ASO- en BSO-klassen). Waar ik echter van overtuigd ben, is dat die mix (zij het dan tussen ASO-BSO, allochtoon-autochtoon of wat dan ook) altijd beter is, of toch meer bevorderlijk voor het wederzijds respect, dan een scheiding van die groepen. En dat is waar deze school tegen vecht: tegen het feit dat deze school over een aantal jaar geen autochtonen meer heeft. Dan is de scheiding immers finaal en zeer moeilijk omkeerbaar. En dan kan dat superieur gevoel ook optreden, iets in de trend van: 'toch niet naar het OLV-college in Lokeren? Dat is een ...-school'. Citaat:
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#8
|
||||
|
||||
Citaat:
Femke heeft mij daar enkele posts geleden ook al op gewezen en daar heeft ze inderdaad gelijk in. Daar had ik in eerste instantie niet aan gedacht, maar wat jij net had geciteerd, bedoelde ik niet meer op het weigeren van leerlingen voor de school effectief vol zit, maar op het weigeren van leerlingen OMDAT de school vol zit. Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet. En dit zie ik eerlijk gezegd niet meteen gebeuren. Het is ook door erover te praten dat anderen je kunnen doen inzien dat een voorstel niet altijd even goed is als het oorspronkelijk leek. Het is gewoon zo dat er voor mijn idee heel wat veranderingen doorgevoerd zullen moeten worden, dus mijn voorstel zal ook wel bij de moeilijkste voorstellen horen om effectief te verwezenlijken. Zo'n beslissing nemen is natuurlijk altijd wikken en wegen. |