![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik neem gemiddeld 2 keer per dag de bus en ik erger mij groen en blauw aan de houding van enerzijds bepaalde chauffeurs en anderzijds bepaalde reizigers. Overal staat in grote letters aangegeven dat je vooraan moet instappen en toch zijn er nog mensen die het presteren om achteraan in te stappen. Erger nog, sommige chauffeurs moedigen dit zelf aan.
Volgens mij moet er een totale mentaliteitswijziging komen. Er zijn nog altijd chauffeurs die er geen moeite mee hebben om een sigaret aan te steken terwijl ze rijden of die leuk keuvelend heel de rit met de gsm aan hun oor zitten. "Voor de streep geen staanplaats"... maar als er iemand instapt die ze kennen, dan mag die heel de rit mee vooraan en babbelen maar... dit terwijl ze dikwijls een hele bus vol reizigers vervoeren. Met mentaliteitswijziging bedoel ik ook dat gebruikers van het openbaar vervoer zich ervan bewust moeten worden dat zij anderen straffen door niet te betalen. Het is hetzelfde als in de supermarkten. Produkten zouden goedkoper zijn, mochten niet zoveel klanten de neiging hebben om vergeten te betalen. Ooit was ik op taalvakantie in München (Duitsland). Daar werd niemand gecontroleerd op het openbaar vervoer. Je kon er echt vanuit gaan dat iedereen betaalde. Eerlijkheid voor alles. Waarom bij ons niet? |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het niet meer dan normaal dat De Lijn meer gaat controleren. Want er zijn wel heel wat mensen die niet betalen op de bus. Ook vind ik dat (zoals door de meeste al vermeld is) iedereen zijn buzzypass moet laten zien aan de buschauffeurs. Dit is geen grote moeite.
Ik vind het goed dat het aantal zwartrijders is verminderd. Maar anderzijds vind ik dat met de bus rijden verschrikkelijk duur is. Als je een buzzypass ( of voorverkoop ) hebt is dit niet het geval. Als je moet betalen op de bus zelf ( waar de buschauffeurs al slecht gezind om worden ) is het wel heel duur, je betaalt al €3 voor naar het eertstvolgende dorp te rijden. Het openbaar vervoer is er toch ook voor het milieu? Als rijden met de bus dus goedkoper wordt maken meer mensen hier gebruik van. |
#3
|
|||
|
|||
Ik neem zelf enorm vaak de bus en heb dus ook zelf een buzzypas. Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat het niet betalen bij reizigers voor een deel ook aan de mentaliteit van de buschauffeurs ligt.
Als er controle is op een bepaalde dag zal ongeveer 3/4 van de chauffeurs dit melden bij het opstappen van de bus. Als er dan mensen zijn die niet betaald hebben en juist omdat het wordt aangekondigd terug naar voor komen om alsnog te betalen, worden zij met een glimlach behandeld. Op deze manier zullen veel reizigers er ook vanuit gaan dat betalen alleen nodig is als de chauffeur het zegt. Ook heb ik al regelmatig de uitspraak "mij kan het niet schelen of je betaald, ik krijg toch mijn loon" gehoord. Ik vind dit zeker geen houding die past bij een medewerker van De Lijn. Uitspraken als deze werken zeker niet motiverend om te betalen. Desondanks vind ik uiteraard dat het niet meer als normaal is dat je betaald als je het openbaar vervoer gebruikt. Hulpmiddelen als vooraan instappen zijn inderdaad een stap in de goede richting maar een positievere houding van de chauffeurs zou ook wonderen kunnen doen. |
#4
|
|||
|
|||
De Lijn
Citaat:
|