actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2010, 12:07
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 80
Ik ben het volledig eens met wat er al gezegd(of geschreven) is. Al te vaak willen we kinderen in een hokje duwen of een labeltje opplakken.
We zien het aantal kinderen dat Relatine of Concerta slikt ongelooflijk stijgen, terwijl diezelfde kinderen vaak met de nodige structuur en begeleiding perfect kunnen functioneren zonder medicijnen.
Bovendien gebruiken jongeren (én hun ouders) de zogenaamde leerstoornis vaak als een excuus. "Mijn zoon/dochter heeft slechte punten door zijn dyslexie en je hoeft dus niet veel van hem/haar te verwachten..."
Tijd dus dat hier verandering in komt
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2010, 15:13
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door nelleke.aerts
Bovendien gebruiken jongeren (én hun ouders) de zogenaamde leerstoornis vaak als een excuus.
Volledig mee eens. Het lijkt wel alsof het onderwijs aan het evolueren is naar een 'excuus- onderwijs'. Mijn mening is dat leerkrachten ( en de ouders) elke leerling die problemen heeft met leren/lezen/schrijven, moet helpen in de mate van het mogelijke. Daarvoor moeten deze problemen nog niet uitdrukkelijk op een papiertje worden neergeschreven.
Ik vind trouwens dat die leerstoornis- attesten vies neigen naar een pedagogisch pessimisme binnen het onderwijs:

"Hij kan dit niet want hij heeft dyslexie"
in plaats van
"Hij kan dit nog niet".

Ik begrijp dat men eerst de oorzaak moet zoeken vooraleer men met efficiënte oplossingen kan komen maar zijn die leer- stoornissen wel de echte oorzaak? Dat is een vraag die men zeker moet durven stellen.

Ik bekijk het echter niet zwart- wit. Ik kan best aannemen dat er leerlingen zijn waarbij de stoornis niet op te lossen valt. Het is dan ook deze groep dat het slachtoffer is van de minimalisatie en het relativisme van het begrip leerstoornis.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2011, 14:09
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Gisteren( 3/05/2011) in Het journaal van 7 werd er gesproken van commercialisering versus een democratisering van de hulpverlening aan leerlingen met spreek/schrijf/lees/reken problemen.

Op twaalf jaar tijd zou het aantal terugbetalingen van de logopedie met 43% gestegen zijn. De koepel van de Vrije CLB’s verklaart dat ouders te snel panikeren wanneer hun kind een ‘probleem’ vertoont en gaan dan advies verzamelen bij bevoegde instanties( democratisering). Vervolgens zouden logopedisten veel te snel een diagnose stellen ( commercialisering).
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.