![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Als toekomstig leerkracht (of dat proberen we toch te worden
![]() ![]() |
#2
|
|||
|
|||
Belgische leerlingen behoren tot wereldtop
BRUSSEL - Uit het driejaarlijks PISA-onderzoek van de OESO naar de leervaardigheid van 15-jarigen blijkt dat België bij de wereldtop blijft behoren qua leesvaardigheid en wiskunde. Voor wetenschappelijke geletterdheid behoort België bij de subtop.
De Belgische scholieren staan op de achtste plaats voor wat leesvaardigheid betreft. Voor wiskunde scoort België boven het gemiddelde met een vierde plaats. Opvallend is dat vooral de Aziatische landen op alle vlakken hoog scoren. In 2009 namen 4.496 Belgische vijftienjarigen uit 158 scholen deel aan de test. Tijdens het recentste onderzoek werd vooral leesvaardigheid diepgaander bestudeerd. Voor leesvaardigheid moesten jongeren van 15 jaar een geschreven tekst analyseren. België behaalde een score van 506 punten. Het gemiddelde van alle leerlingen die wereldwijd deelnamen was 500. In de rangschikking voor leesvaardigheid staat België daarmee op de achtste plaats. Als rekening gehouden wordt met partnerlanden van de OESO zakt ons land wel naar de elfde plaats. Shanghai, Korea, Finland, Hongkong, Singapore en Canada vormen de topgroep. Nieuw-Zeeland, Japan, Australië en Nederland deden het niet significant beter dan Vlaanderen. 'Ik merk een aantal knipperlichten zoals de opkomst van Azië en de afzwakkende resultaten van de hoogst scorende groep', zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). 'We moeten wakker blijven en een tandje bijsteken. Een hervorming van het secundair onderwijs dringt zich op.' 'Ondanks het fantastisch resultaat gaan we er op achteruit. We moeten onze kinderen graag leren lezen en onderzoeken hoe we dit kunnen bevorderen. Daarnaast stel ik vast dat de sociaal economische thuissituatie belangrijk blijft. Ons onderwijs pakt de zwakkere leerlingen niet mee. Daarom dringt een hervorming van het secundair onderwijs zich op. We mogen niet te vroeg selecteren. In Vlaanderen wordt op 12 jaar gekozen, in Finland pas op 16 jaar. Het onderscheid tussen ASO, TSO en BSO moet worden herzien.' Datum: 07/12/2010 Bron: De Standaard Eigen mening: België is sterk op het vlak van onderwijzen. Ik ben dus ook zeer blij dat ik in dit systeem onderwijs heb gevolg en nog steeds volg. Ook vind ik het een leuk vooruitzicht om als toekomstig leerkracht in een sterk systeem mee te mogen draaien. Maar ik vind het niet niet kunnen dat de zwakkere leerlingen weinig kans maken. ![]() |
#3
|
||||
|
||||
Er is absoluut geen reden om euforisch te zijn. We staan op de achtste plaats qua leesvaardigheid. Daar zijn we vet mee als blijkt dat Vlaamse leerlingen thuis nooit een boek vastnemen.
En we scoren heel slecht op vlak van burgerzin en democratische waarden.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#4
|
|||
|
|||
Motivatie: Het is positief om te horen dat de Belgische leerlingen tot de wereldtop behoren. Het is altijd goed als je hoort dat de leerlingen zich toch nog steeds inzet voor het school. Het is goed dat leerlingen hun leesvaardigheid bij de beste hoort omdat dit toch een belangrijk aspect is voor lessen te kunnen volgen dat de leesvaardigheid goed is. Het onderscheid tussen de verschillende studierichtingen moet duidelijk eens herzien worden en het moet duidelijk worden dat er helemaal geen onderscheid is! Iedereen zit in een richting waar men iets uit leert en de leerlingen zijn dus niet dommer of slimmer dan anderen!
|
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Wat bedoel je hiermee?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |