actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > R.Z.L. > RZL-Sprokkels
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd March 2011, 09:10
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte

Post Downshiften

We leven in een consumptiemaatschappij waarin alles snel vooruit moet gaan en er aldoor nieuwe veranderingen en ontwikkelingen zijn.
Het zit er bij ons in doorgedrongen dat we veel bezit moeten hebben, status en geld om te laten zien aan de buitenwereld dat we ons allerlei snufjes kunnen veroorloven.
Ik vind deze nieuwe ‘trend’ van downshiften daarom wel een goed nieuw gegeven.

Gedwongen moeten downshiften vind ik eerder erg, omdat de persoon weet dat de kans er niet in zit om met het ‘westerse consumptiesysteem’ mee te draaien, ook al wil die persoon dat wel erg graag. Ik vraag me af of de personen dan gelukkig zijn. Volgens mij gaan ze blijven zoeken naar een manier om toch te kunnen meedraaien in het consumptiepatroon en vinden ze geen geluk in het downshiften.

Als je er bewust voor kiest om te downshiften voel je jezelf waarschijnlijk sterk omdat je nee kan zeggen tegen het systeem en je jezelf dingen vrijwillig ontzegt, omdat je jezelf er later beter door zal voelen. Het is goed dat mensen inzien wat echt belangrijk is in het leven. Ik denk dat het niet gemakkelijk is om over te stappen op deze nieuwe levensstijl. Ik denk dat mensen wel de nodige aanmoediging nodig hebben om over te stappen. Het is voor veel mensen denk ik moeilijk om hun maatschappelijke status op te zeggen.

Toch schrik ik ervan dat in Amerika, Australië en Groot-Brittannië een vierde van de bevolking al bewust downshift.
Misschien komt er nu wel een verschuiving aan in onze samenleving, niet steeds meer willen HEBBEN HEBBEN HEBBEN maar blij zijn met wat je hebt en het geluk vinden in kleine dingen.
Ik vind dat we het allemaal samen moeten overwegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:21.