![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
het nut?
Zoals zo vaal wanneer het op verkeerskwesties aankomt, voel ik mij verplicht de advocaat van de duivel te spelen...Het is uiteraard essentieel dat aan de schoolpoort veiligheid prioriteit is. Toch stel ik mij vragen bij het nut van een zone dertig. Allereerst is het in zeer veel gevallen bijna onmogelijk om op de uren die van tel zijn( begin van de school, middagpauze en einde van de school) harder te rijden dan 30...horden fietsers zwenken over de straat, en menig automobilist staat gewoon stil...en wat met de uren buiten de schooltijd en de weekends? Dan moet je 30 rijden in gebieden waar het op dat moment niet nodig is...Ook ben ik van mening dat de meeste ongevallen niet gebeuren voor de schoolpoort,maar juist op de toevalswegen naar school, waar meestal geen specifieke restrictie geld qua snelheid, en waar meestal de fietspaden in een dergelijke staat zijn, dat je al bijna een trial rijder moet zijn, om overeind te blijven...Daarom ruikt heel dit plan naar een beetje zand in de ogen strooien van bezorgde ouders...Het zijn net op de dodelijke wegen van en naar school, dat acties moeten ondernomen worden, om onze jeugd te beschermen, betere en veiligere fietspaden, meer verkeersregelaars (agenten) meer aandacht van automobilisten voor onze jongeren...
Pas dan, denk ik dat onze fietsers veiliger naar school kunnen rijden... Uiteraard zal ik me aan de snelheidsbeperking van 30 km per uur houden, maar ik heb er toch mijn bedenkingen over... |
#2
|
||||
|
||||
Reglementering zone 30 blijft omstreden
Reglementering zone 30 blijft omstreden
De invoering van de zone-30-reglementering in schoolomgevingen blijft kritische reacties uitlokken. Na kritiek van onder meer automobilistenbond VAB en sp.a-politicus Louis Tobback, noemt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh de maatregel "centralistisch en ondoordacht". Het CD&V-kamerlid heeft een voorstel van resolutie ingediend dat voorziet in een grondige wijziging van de reglementering. Rijbaan aanpassen Zone-30-gebieden kunnen volgens Van den Bergh enkel wanneer er ook infrastructurele ingrepen gebeuren. "Zone-30-gebieden zouden enkel aanvaard kunnen worden op voorwaarde dat ook de rijbaan wordt aangepast, zodat er niet sneller dan 30 km/u kan gereden worden. Pas dan hebben we een geloofwaardig systeem dat nageleefd wordt zonder dat er té veel politiecontroles aan te pas komen", aldus de CD&V'er. Elektronische borden Daarnaast heeft Van den Bergh geen problemen met de variabele zone-30 zonder herinrichting "op voorwaarde dat deze aanduiding met elektronische borden gebeurt". Tot slot vraagt Van den Bergh dat de federale regering de gemeenten alternatieve mogelijkheden aanbiedt naast de zone-30. "De gemeenten moeten, naast de zone-30, zelf kunnen kiezen uit een serie van andere mogelijke maatregelen zoals het verleggen van de schooluitgang naar een rustiger straat, het aanleggen van niet-gelijkgrondse oversteekplaatsen, het inrichten van alternatieve fietsroutes, enz..." luidt het. "Belangrijk is dat de gemeenten daarin zelf beslissingen kunnen nemen. De federale overheid moet alleen maar het kader scheppen door enkele keuzemogelijkheden aan te bieden", besluit Van den Bergh. Weblog HLN, 28/09/05 18u28
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |