![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Begrijpelijjk
Ik vind het ook zeer begrijpelijk dat zij dit terug willen invoeren. Er is in het Schengenakkoord wel overeengekomen dat het makkelijker reizen moet zijn binnen de EU-grenzen.
We staan zo echter wel toe dat als er vluchtelingen in een EU-land binnen kunnen geraken zij zich binnen de EU makkelijker kunnen verplaatsen en daar ben ik het niet mee akkoord. Deze menszen zijn op een illegale manier de EU binnen gekomen en kunnen daar nu een beetje van profiteren. Van mij mogen de grenscontroles terug ingevoerd worden in de periodes dat er veel vluchtelingen aankomen in de EU, als dit aantal echter daald moeten de controles weer verdwijnen. Anders zetten we zoals Nic al aangaf een stap terug. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Waarom moeten de Vedragen van Schengen herzien worden? Schengen laat al toe om tijdelijke grenscontroles in te voeren in uitzonderlijke situaties... ![]() Loze woorden dus die aanslaan bij het grote publiek omdat deze eigenlijk niet weet wat het Schengenverdrag juist inhoudt. Ik denk dat Sarkozy en Berlusconi bewust gezamelijk in de lift van het populariteitsgebouw zijn gestapt. Check de recentste peiligen en je begrijpt meteen waarom deze twee de migratiekaart uitspelen.
|
|||
|
|||
Aan het vrij verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU moet niet geraakt worden. Welvaart stijgt namelijk altijd bij het toelaten van internationale handel. Als er dan toch ergens gecontroleerd moet worden is het net aan de grenzen van de EU en de Schengenzone. Dit moet naar mijn mening dan ook een gezamenlijke taak zijn van alle lidstaten en niet enkel van de staten die aan de grens liggen met andere delen van de wereld, zodat de kosten gedeeld kunnen worden.
Het zou inderdaad goed kunnen dat ook hier politici gebruik maken om aan populariteit te winnen. Daarom is het essentieel dat we er met een nuchtere visie op toe kijken dat we onze stem niet door zulke streken laten winnen. Bedankt AVO om dit duidelijk te maken. |
|
|||
|
|||
Shengen terugschroeven zou volgens mij ontzettend stom zijn. De Europese Unie wil door de buitenwereld erkend worden als één blok. Terug grenscontroles invoeren is net een tegenovergesteld signaal.
Bovendien zijn er aan de meeste grensovergangen geen voorzieningen meer voor grenscontroles. Enkel aan de grote grensovergangen zijn die er nog. Maar ongeveer twee maanden geleden (denk ik) kwam nog in het nieuws dat een deel van deze grensposten zal omgebouwd worden tot bewaakte parkings. In de media kwam wel dat men slechts op een beperkt aantal plaatsen terug controles wil uitvoeren. Dat zou bovenstaand probleem misschien kunnen oplossen. Maar het is wel ronduit belachelijk, want als je niet overal controles uitvoert, weet je dat het doelpubliek voor die controles toch een andere grensovergang neemt. Naar mijn mening ruikt het voorstel om terug grenscontroles uit te voeren, inderdaad naar populisme (zoals Thibau al insinueerde). En zeg nu zelf: hoe geweldig is het niet dat wij gewoon naar het buitenland op vakantie kunnen gaan zonder (urenlang) te moeten wachten aan een grenspost! |