![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik had eerlijk gezegd nog nooit van dit project gehoord. Toch vind ik het een heel goed idee. De studenten van het laatste jaar kunnen dan al eens proeven van de studies aan de universiteit en het hoger onderwijs. Ze kunnen dan al eens kijken of de gekozen studie echt wel iets voor hen is. Je hoort tegenwoordig heel vaak dat zelfs de studenten die na heel lang nadenken over de richting die ze willen volgen al na enkele weken tot de vaststelling komen dat de gekozen studie toch niet echt hun ding is. Ze stoppen dan met hun studies en zoeken naar een andere uitdaging die, naar ze hopen, hun beter zal liggen. Die studenten hebben dan natuurlijk een jaar en studiepunten kwijtgespeeld. Met dit project kunnen ze gedurende een jaar al eens kijken of de gekozen studie iets voor hen is. Op die manier is er natuurlijk geen sprake van een ‘verloren jaar’ of verloren studiepunten.
Deze aanpak is ook budgetvriendelijker, want de ouders moeten voor deze leerlingen niet heel het boekenpakket aankopen. Enkel de boeken die de studenten nodig hebben voor dat ene vak dat ze dat jaar gaan volgen. Als ze dan toch besluiten om deze richting verder te volgen, moeten de ouders enkel de andere boeken nog aan te kopen. Wanneer de leerlingen besluiten om die richting niet verder te volgen, zijn de ouders niet hun geld kwijt aan de zoveel boeken. Natuurlijk wel voor de boeken van dat ene vak, maar dat weegt in de verste verte niet op tegen het volledige pakket. |
#2
|
|||
|
|||
Afgaande op de titel heb ik geen idee wat dit inhoudt. Maar nu dat ik het artikel gelezen heb begrijp ik dit systeem toch beter. Ik vind dit zelfs een goed idee, want ik zie er op verschillende vlakken de voordelen van in. Zo denk ik dat leerlingen die het laatste jaar opnieuw moeten doen zich zo minder gaan vervelen. Ze worden op deze manier toch geprikkeld met nieuwe leerstof. Daarnaast zijn deze leerlingen al beter voorbereid op hoger onderwijs, wat hen alleen maar ten goede komt. En zoals het artikel als zegt, geloof ik ook dat deze leerlingen betere studiekeuzes gaan maken.
Maar er is nog steeds dat praktisch probleem waar ik me al voor het lezen van het artikel vragen bij stelde. Hoe past dit in het lessenrooster van een middelbare scholier? Dit wordt ook in het artikel aangehaald, maar niet echt op in gegaan. Al bij al vind ik dit een zeer interessant en positief project dat in de toekomst toegankelijker moet worden voor leerlingen in hetzelfde schuitje als Joyce. |