![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ook ik schrok heel erg toen ik dit allemaal las! Wat die man deze vrouw aangedaan heeft is schokkend! Zomaar zwavelzuur over iemand kieperen omdat ze niet met hem wil trouwen... Maar wat dan nog erger is, is dat een rechtbank uitspreekt om de man op dezelfde manier te straffen! Nogmaals, het is absoluut niet goed te praten wat die man gedaan heeft. Ameneh Bahrami zal haar leven lang geconfronteerd worden met wat die man gedaan heeft. Ze ziet zo goed als niets meer en ook haar lichaam vertoont duidelijke sporen van het zuur. Maar dat een rechtbank het principe 'oog om oog, tand om tand' zo letterlijk neemt, is volgens mij nooit gezien... Ook al is dat gebruikelijk in hun cultuur...
|
|
|||
|
|||
Ik verschoot ook verschrikkelijk hard toen ik dit las. Mijn zus en ik hebben het er dan ook over gehad en we konden het allebei niet vatten. Onze eerste verbazing was bij de man die de vrouw verminkte om een afgewezen huwelijksaanzoek. Ik denk toch dat er iets scheelt aan de man als hij daarvoor een emmer zuur over een vrouw gooit. De tweede verbazing was natuurlijk de ‘oog om oog’-straf. Dit is zo fout op meerder vlakken. Ik vind het niet menselijk, niet rechtvaardig en het gaat volledig in tegen de mensenrechten. Goed dat Amnesty van zich laat horen. Ik hoop dan ook dat ze gehoord worden. Maar dit is nog niet alles in het verhaal. Onze derde verbazing was toen we lazen dat de vrouw zelf de straf zou willen uitvoeren. Wat hoopt ze hiermee te bereiken? Dit is pure wraak.
En wat wil Iran als land hiermee aantonen? Dat ze vrouwen willen verdedigen, dat mannen een zware straf mogen verwachten als ze een vrouw iets aandoen? Wat als die man de vrouw verkracht had? Geldt het ‘oog om oog’-principe dan ook? Ik vind dit gewoon te gek voor woorden. Hopelijk ziet Iran dit ook snel in, want deze straf gaat anders nog veel reactie uitlokken. |