![]() |
|
|
|||
|
|||
Een verbod tijdens de lessen vind in een goed initiatief. Maar als je dan de vraag gaat stellen of de leerlingen dit ook doen, dan is het antwoord nee, ze doen het toch stiekem. Dus als je dan een verbod op school wil hebben is dit gewoon onmogelijk. het is onbegonnen werk.
|
|
|||
|
|||
Ik ben niet helemaal voor het verbod. Toen ik nog op de secundaire school zat, zat ik in de leerlingenraad en wij moesten toen beslissen of we gsm's zouden toelaten of niet. Uiteindelijk werd er op onze school beslist dat gsm's gebruikt mochten worden tijdens de pauze, op voorwaarde dat de gsm werd uitgeschakeld als je in de schoolgebouwen kwam. Deze regel werd ook streng toegepast. Als de leerkracht een leerling ontdekte waarvan de gsm niet uitstond, moest die meteen worden afgegeven. 3 keer gsm moeten afgeven, was strafstudie. Dit systeem werkte toen erg goed en ik heb ook nooit ondervonden dat het sociaal contact op de speelplaats daalde door het gebruik van gsm's.
In onze maatschappij is de gsm niet meer weg te denken. De school moet een weerspiegeling zijn van die maatschappij en dan vind ik dat een gsm ook mag toegelaten worden. |
|
|||
|
|||
De grote vraag die ik me bij dit artikel stel is: hoe gaat men dat in godsnaam allemaal controleren? In de meeste scholen geldt een algemeen verbod voor gsm gebruik maar toch gebeurd dit nog constant. Dit is gewoon een fenomeen dat moeilijk te controleren is. Ik vind niet dat leerlingen constant met hun gsm moeten bezig zijn maar ik ben het eens met Lobke dat de gsm nu eenmaal niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Hoe jammer dit ook is, het is nu eenmaal zo. We moeten hierin realistisch blijven en beseffen dat een algemeen verbod weinig zin gaat hebben. Zowel voor het 'storen van de lessen' als voor het tegenhouden van de bestraling. Bestraling is overal aanwezig en de strallen zeg niet ineens "stop, hier is een school, wij mogen hier niet doorheen."
|