actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th October 2011, 21:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Dit juichen we natuurlijk toe!

Maar toch enkele kanttekeningen:
--> Zoals reeds aangegeven: Lesgeven over aandelen, obligaties, conjunctuur, verzekeringen, huren of kopen, registratierechten... heeft echt geen enkele zin in de eerste graad van het secundair onderwijs! Het is totaal niet leefwereldgebonden en zelfs niet relevant voor deze leerlingen!
--> Zaken zoals zakgeld, reclamestrategie, studentenjob... die nu in het vak SEI in sommige 2de jaar A-stroomrichtingen worden gegeven zijn wel relevant op die leeftijd!

Dus graag in 3de graad een vak dat voorbereid op de economische samenleving. Graag ook geen blind 'kapitalistisch' vak. De tijd van het pure kapitalistische vak ligt nu wel bijna achter ons, dus graag een vak dat openstaat voor verschillende economische visies.

Ah ja en trouwens:
--> In veel beroepsklassen 3de graad en 7de jaar is er wel aandacht voor zaken zoals huren of kopen, lenen, bankzaken... Misschien moeten aso- en tso-richtingen maar eens iets leren van hun beroepscollega's!
Oud 12th October 2011, 15:27
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Ik heb vorig jaar een les in een 4de jaar BSO moeten geven over de betaalmiddelen. Tot mijn grote verbazing waren er veel leerlingen die liever cash betaalde omdat ze niets afwisten van overschrijvingen, bankkaarten ,... Deze kennis zouden leerlingen van een vierde jaar toch wel moeten hebben want dit zijn de leerlingen die 3 jaar later afstuderen en meteen kunnen gaan werken.

Ook ik vind het dus een goede zaak dat de leerlingen een verplichte les economie gaan krijgen. Dit wel op voorwaarde dat de economie functioneel wordt gegeven. Economie mag volgens mij geen ver van mij bedshow zijn. Zoals enkele hier ook al aangeven moeten de leerlingen in deze lessen economie in aanmerking komen met de dagelijkse geldzaken.

Enkele personen geven aan dat ze een verplicht uurtje economie niet nuttig vinden. Ik vind dit niet waar. Op één uur per week kan je de leerlingen al heel wat bijbrengen over de economie. De leerlingen zullen zo basiskennis opbouwen die ze dan in hun vrije tijd verder kunnen uitbouwen want of je nu wilt of niet we leven in een maatschappij waar economische zaken zeer sterk aanwezig zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 12th October 2011, 21:55
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User

Economie als verplicht schoolvak

Ik moedig dit alleen maar aan. Ik volg momenteel ook bij de lerarenopleiding economie om als vak te mogen geven. En vind het niet meer als normaal dat jongeren in de middelbare school op zijn minst 1 uurtje economie per week hebben. Ik heb in mijn middelbare school handel en boekhouden-informatica gevolgd en ik was heel blij dat ik economie kreeg. Zonder economie kan er geen land zijn. Zie bv naar Griekenland, het land zit in crisis door de ECONOMIE. Ook heb je geld nodig om dingen te kunnen betalen. Iedereen vraagt zich wel eens af waarom de prijs stijgt/daalt. Daarom is dit echt wel van toepassing om het verplicht te maken. Wiskunde is toch ook een verplicht vak, waarom economie dan niet? Ik ben er een echte voorstander van!!
Met citaat antwoorden
Oud 14th October 2011, 09:57
jorina jorina is offline
Registered User

Als toekomstig economie leerkracht kan ik niet anders dan dit geweldig te vinden. Als wij nu stage moeten geven aan economie klassen of handel klassen, ga je er in je lesvoorbereiding altijd van uit dat ze al een bepaalde voorkennis hebben. Toch zeker over de belangrijkste dingen waar we dagelijks mee in contact komen. Voor de economische richtingen kan je dit misschien vanzelfsprekend nemen, maar andere klassen waar ze geen economie hebben, is hun voorkennis dan ook bijna nul. Toch komen ze dagelijks en meerdere malen per dag in aanraking met economische aspecten. Die klassen moeten dan niet alles heel uitgebreid zien, maar een beetje informatie over de belangrijkste zaken zoals geld beheren, de markt, enzovoort zou voor de leerlingen ook makkelijker zijn om dingen te begrijpen.
Als ik naar persoonlijke redenen ga kijken vind ik dit natuurlijk ook super. Het betekent alleen maar extra jobkansen. In mijn geval is dit dus win win situatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.