![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik kan zeker begrijpen dat het frusterend is als mensen met futiele zaken al meteen naar de dokter van wacht gaan, maar de meerderheid van de mensen zijn mensen die echt wel met serieuze dingen komen aankloppen. Elk beroep heeft zijn mindere kanten en je kan het volgens mij niet helemaal vermijden dat mensen met futuliteiten naar een dokter komen. In sommige hun ogen zitten ze echt met een probleem.
Als de reden is dat ze in de week geen tijd hebben, is natuurlijk de nieuwe regel rond het gelijkstelling van het bedrag bij een gewoon doktersbezoek en dokter van wacht niet goed. Als je het bedrag terug aanpast (duurder maken van de dokter van wacht), straf je volgens mij meer mensen die wel met een grondige reden naar de dokter van wacht gaan en dat is ook niet de bedoeling. Een oplossing zou kunnen zijn dat de secretaresse die aan de balie zit, eerst vraagt waarvoor ze komen en als dit voor een futiliteit is, daar toch op wijzen dat dit niet de bedoeling is van een dokter van wacht. Ook de dokter kan hier op wijzen. Een andere oplossing zou kunnen zijn dat mensen eerst moeten bellen en uitleggen wat ze juist hebben en dan de toelating krijgen om te komen. Dan moeten de dokters wel altijd bereikbaar zijn en er mogen natuurlijk ook geen lange telefonische wachtrijen ontstaan, want dan is ook dit geen oplossing. |
#2
|
|||
|
|||
Op zich vind ik het goed dat het tarief van de dokter van wacht gelijkgesteld is met dat van een gewone dokter. Op die manier worden lange wachtrijen op de spoedafdeling vermeden en kan iedereen daar sneller geholpen worden.
Natuurlijk is het wel jammer dat bepaalde mensen nu misbruik maken van deze regeling en pas in het weekend naar de dokter gaan omdat ze door de week 'geen tijd' hebben. Op die manier verschuiven de lange wachtrijen zich van de spoedafdeling naar de wachtkamer van de dokter van wacht. Deze raakt op zijn beurt gefrustreerd, omdat hij zich moet bezighouden met futiele zaken. Bovendien wordt er geld van het ziekenfonds verspild. De eerder aangehaalde oplossingen vind ik wel goed bedacht. Toch denk ik dat enkel een 'Het is niet de bedoeling dat u voor zoiets naar hier komt.' niet zal voldoen. Misschien moet men dokters van wacht maar het recht geven om aan patiënten die langskomen voor futiliteiten een supplement te vragen. |