![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Heeft een klacht hiertegen wel zin? Reclame komt altijd vroeger en vroeger, in sommige winkels zijn zelfs al carnavalsartikelen aanwezig. Dit is inderdaad verwarrend voor de kinderen maar we leven nu eenmaal in een maatschappij waar alles steeds sneller en sneller moet kunnen gaan, zo ook de verspreiding van reclame anderhalve maand te vroeg.
Laatst aangepast door Elke.Verreyt : 12th November 2011 om 23:01. Reden: schrijffout |
#2
|
|||
|
|||
Dit doet mij denken aan iets dat mijn briljante leerkracht Godsdienst in het zesde middelbaar zei. Het gaat namelijk over verband tussen seksueel verlangen en Sinterklaas. Dit klinkt heel dom, maar het is waar.
Elk kind wacht elk jaar in grote spanning op het moment. Sinterklaas komt langs! Het is altijd wachten tot de avond van vijf december, je schoentje staat klaar en je weet dat je braaf moet gaan slapen. Het seksueel verlangen heeft ongeveer ook zo iets. Vooral jongens kunnen in principe uitkijken naar dat eerste seksuele contact zoals kleine kinderen uitkijken naar Sinterklaas. Het zijn niet mijn woorden, maar die van meneer Sebastiaan Huybrechts, maar ik snap wel wat hij bedoelt. Nu mijn punt in verband met die reclame. Wanneer je doorheen het jaar cadeautjes geeft aan je kind en het door de reclameboekjes laat bladeren, stimuleer je het verlangen dat het kind naar aanloop van Sinterklaas. Wanneer je een verlangen te vaak stimuleert, is het na een tijd niet meer speciaal. Dit is ook bij seksueel contact het geval. Het is dus zo, wanneer je je kind te veel in contact brengt met Sinterklaas in reclameboekjes of winkels, krijgt Sinterklaas na een tijd niet meer dezelfde betekenis en daarom is reclame zo vroeg op het jaar geen goed idee. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ga akkoord met het feit dat hier strengere regelingen rond moeten komen. Het idee dat kinderen nog geen tijdsbesef hebben, zou ik maar niet als al te vanzelfsprekend beschouwen. Mijn nichtje van 5 merkte vorig jaar al op dat de sinterklaasboekjes vroeg kwamen, en dat de Sint nog 'laaaang' niet in het land was, waarom moest hij nu dan al weten wat ze wilde voor Sinterklaas? Uiteindelijk is dat allemaal geen gevaar voor hun geloof in de Sint, maar wat als het allemaal nog verder opschuift en de gevolgen duidelijker beginnen worden?
De winkels richten hun campagne naar de ouders, die cadeaus willen kopen voor hun kind, maar ze denken niet aan de kinderen zelf, die ook het recht hebben om te genieten van onschuldige feesten die de kindertijd zo mooi kunnen maken. |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Als niemand klacht neerlegt, zal er natuurlijk niets veranderen. Dan krijg je over een jaar misschien tijdens de examens al folders met 'Terug naar school' of moeten kinderen in de zomervakantie al Sinterklaasspeelgoed kiezen. Sinterklaas is en blijft een feest voor kinderen, en te vroeg reclame maken zorgt voor verwarring bij de allerkleinsten. Net als Melissa denk ik dat, als die reclame steeds vroeger gaat komen, de Sint echt niet meer geloofwaardig is. Als je de grote ketens niet af en toe terugfluit, gaan zij steeds vroeger en vroeger reclame maken voor de Sint, gewoon om de eerste te zijn en met als doel de meeste speelgoedartikelen te verkopen. Wat voor het Sinterklaasfeest geldt, geldt eigenlijk ook voor alle feesten: als je er te vroeg reclame voor maakt, neem je de magie ervan weg. |