![]() |
|
|
|||
|
|||
Toch wel raar dat zoiets al 10 jaar in een wet staat en nog nooit werd toegepast. Zelfs alleen maar met het gebruik van een beetje gezond verstand, moet je als TOPambtenaar weten dat je zowel het Frans als het Nederlands zou moeten beheersen. Ik zou mij alvast doodschamen mocht ik continu aan vergaderingen deelnemen, waar ik mijn collega maar half verstond of waar ik mij zelf niet verstaanbaar zou kunnen maken. Er zijn genoeg mogelijkheden om je talenkennis bij te schaven.
Ik zou durven stellen dat de ambtenaren die niet slagen voor hun examen op staande voet mogen ontslagen worden. Eigenlijk hebben ze bedrog gepleegd en hebben ze een vergoeding geïncasseerd waar ze geen recht op hadden. Ze hebben er comfortabel kunnen van genieten en geen haan die ernaar kraaide. Nu het warm wordt aan hun voeten, hebben sommigen nog het lef om te protesteren. Begrijpe wie begrijpen kan. Je moet maar durven. |
|
|||
|
|||
Goed initiatief. Ik vind het alleen jammer dat de 'gewone' ambtenaar in Brussel buiten schot blijft, hun tweetaligheid zou ook gegarandeerd moeten zijn. Wie beide landstalen niet onder de knie heeft, zit daar simpelweg niet op zijn plaats.
Een voorbeeld: Bijna alle FOD's in ons land zijn/worden gecentraliseerd naar Brussel of hebben hun hoofdkantoor in Brussel. Het gevolg daarvan is dat vele ambtenaren die elders werken geregeld naar Brussel moeten bellen voor dossierinformatie en dergelijke. Vraag maar eens rond bij de Vlaamse en Waalse ambtenaren hoe vaak zij iemand in Brussel aan de lijn krijgen die hun landstaal niet kan spreken. Behoorlijk frustrerend, me dunkt.
|
|||
|
|||
Net zoals alle anderen hier vind ik het ook ontzettend noodzakelijk dat onze topambtenaren zowel Nederlands als Frans kunnen. Daarom begrijp ik dan ook dat dit al werd voorgeschreven in de wet van 2002, maar wat ik niet snap is dat er eigenlijk nog niets met die wet is aangevangen. Ja Elio Di Rupo heeft nu beloofd om zijn Nederlands bij te schaven. Ik vind het heel goed dat hij dit wil doen, maar als ze in 2002 al wat strenger waren geweest, had hij nu waarschijnlijk wat minder problemen met het Nederlands. Wat nog al is aangegeven door iedereen, is dat niet alleen de topambtenaren afdoende functionele kennis van de tweede landstaal moeten hebben, maar gewoon alle ambtenaren die in Brussel werken. Ons land is nu eenmaal tweetalig, en voor sommige jobs vereist dat dan een extra inspanning voor het leren van de tweede landstaal!
|