![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het is duidelijk dat het onderwijs moet investeren en meer psychologische begeleiding van leerlingen. Dit artikel bewijst toch dat er een hoge nood is aan psychologische begeleiding. De stap van de secundaire school naar de hoge school of universiteit is toch wel een grotere stap dan de meeste mensen denken. In de secundaire school worden de leerlingen nog van dichtbij begeleid en in de hoge school valt dit zo goed als volledig weg. Voor de 6de jaars is dit van het ene jaar op het andere dat ze plots op eigen verantwoordelijkheid studeren. Wanneer leerlingen niet naar school gaan/spijbelen, geen haan dat er naar zal kraaien toch? Ik denk dus dat de hogescholen nog extra gaan moeten investeren in psychologische begeleiding.
|
#2
|
|||
|
|||
Ook ik vind dat er soms teveel druk gelegd wordt. Iedereen verwacht heel veel van de student. Je moet al goed zijn in plannen om je door alle taken te wurmen. Je moet soms zoveel onthouden en zoveel doen dat je niet weet waar eerst te beginnen. En dit zorgt natuurlijk voor veel stress. Op de scholen zou er moeten voor gezorgd worden dat leerlingen met teveel stress ergens terecht kunnen. Dat ze kunnen praten met iemand over zijn/haar problemen, waardoor ze stress, faalangst of eender wat hebben. Er moet dus volgens mij vanuit de school zelf ook hulp aangeboden worden. Het is wel goed om te horen dat studenten zelf het initiatief nemen om naar de psychiater te gaan. Moest dit niet gebeuren dan denk ik dat veel studenten depressief zouden worden en er echt gewoon onderdoor zouden gaan. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van de universiteiten en hoge scholen!
|
#3
|
|||
|
|||
Eerst en vooral kan ik mij wel vinden in de meningen over het artikel. Maar langs de andere kant blijkt wel dat er nog steeds heel veel studenten zijn die na een jaar veranderen van studierichting. Het volgen van een opleiding die niet aansluit bij je verwachtingen, kunnen en interesses legt nu eenmaal een extra onnodige druk op je schouders. Uiteraard weet ik niet hoe de overstap tussen secundair en hoger onderwijs aangepakt wordt in de meeste middelbare scholen, maar misschien kan een deel van het probleem daar al opgelost worden.
Door de jongeren goed te begeleiden gaan de keuzes makkelijker worden waardoor een deel van de druk al lijkt te verdwijnen. |