actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th March 2012, 10:55
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User

Als reactie op het hoofdartikel zou ik graag het volgende willen posten

Leraars schorten acties op
De onderwijsvakbonden gaan met de Vlaamse regering onderhandelen over het afschaffen van het TBS-systeem. Voorlopig voeren ze geen actie. 'We hebben een traditie van overleg. Die traditie moet hersteld worden', zegt Rudy Van Renterghem van de Christelijke Onderwijsvakbond.

De Vlaamse regering en de onderwijsvakbonden zijn het eens om vanaf vandaag onder leiding van de minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) onderhandelingen te voeren over het afschaffen van het TBS-systeem. Dat melden de regering en de bonden in een gezamenlijk persbericht.

'Het is belangrijk dat we het sociaal overleg opnieuw kunnen opstarten om zo een kans te beiden om uit deze problematiek te raken', zei Rudy Van Renterghem van de Christelijke Onderwijsvakbond. Vorige week haalde Van Renterghem nog fel uit naar Smet. 'Het was een koude douche. Het is normaal dat je na tien seconden niet opnieuw warm hebt.'

'Het was niet makkelijk om opnieuw aan te knopen maar we gaan elkaar op korte termijn terugzien. we hebben een lange traditie van overleg, het onderlinge vertrouwen moet er opnieuw komen.'

Vorige week haalde de Vlaamse regering de woede van de leraars op de hals door de vervroegde uitstapregeling (TBS) voor leerkrachten af te schaffen, met uitzondering van het kleuteronderwijs. De TBS-regeling liet leerkrachten toe om op 58 of 56 (kleuterleerkrachten) te stoppen met werken en tot aan hun officieel pensioen op hun 60ste wachtgeld te krijgen.

Consistent
'Het kan niet dat mensen die aan het einde stonden van hun loopbaan dan toch nog twee of drie of zelfs zeven jaar langer moeten werken. We mikken op een eindeloopbaanakkoord dat consistent en werkbaar is', alsnog Van Renterghem. De vakbondsman onderstreept ook dat het niet enkel gaat om de uitstapregeleing maar over 'de totaliteit van de loopbaan'.

Bij de onderhandelingen 'zullen de overgangsmaatregelen, de vermindering van het wachtgeld, de eindeloopbaanmogelijkheden en de begeleidende maatregelen in het kader van het loopbaanpact aan bod komen', luidt het. 'Daarom zal het loopbaanpact ook versneld onderhandeld worden.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120306_100

Eigen mening
Persoonlijk ben ik van mening dat je dmv sociaal overleg verder kan geraken dan door het werk neer te leggen. Bij stakingen laat je alleen maar je ongenoegen merken. Terwijl je bij sociaal overleg de meningen van beide partijen te weten komt en ook hun motieven om dit te doen.
Ik zeg niet dat er niet gestaakt mag worden, maar ik blijf erbij dat stakingen geen oplossing bieden voor zo'n problemen.
Met citaat antwoorden
Oud 7th March 2012, 17:21
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Origineel gepost door Nikki:
Citaat:
leerkrachten ook langer zullen moeten werken (ookal is dat niet in mijn voordeel als ik naar de toekomst kijk.)
Origineel gepost door Jolien Helsen:
Citaat:
Wij weten nu dat we minstens tot 60 jaar moeten werken, maar ik vraag mij dan af waar dat dit gaat eindigen. Komen er nog eens 5 jaar bij of niet? Een job als leerkracht is niet te vergelijken met iemand uit de bouw, maar als ik nu stages geef, merk ik wel dat de mentaliteit bij de meeste leerlingen erg aan het worden is. Als we dat zien evolueren naar nog erger, dan houdt een leerkracht deze job toch ook niet meer vol?!
Ik stel voor om toch een zekere vorm van liefde voor het vak te hebben. Als je nu al gaat aftellen naar je pensioen (niet in mijn voordeel ed) dan ben je toch wel enigszins verkeerd bezig. Ik denk niet dat het in het voordeel is van je leerlingen als je leerkracht wordt voor de voordelen (veel verlof en pensioen). Je zou leerkracht moeten worden om te onderwijzen en alles wat er boven komt is dan toch een extra voordeel?
Met citaat antwoorden
Oud 7th March 2012, 22:28
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

Ik ben het volledig eens met Jens. Als je je job doet met volle overtuiging, wat voor een leerkracht echt wel een vereiste is, dan zou je het erg moeten vinden om op pensioen te gaan. Dit klinkt misschien vreemd, maar ik ken wel zo'n persoon. Mijn juf van de kleuterschool is blijven werken tot 65 jaar, omdat ze maar geen afscheid kon nemen van het vak. Ze was al wat ouder, maar ze bleef het vak vol liefde en toewijding uitoefenen. Zo een leerkracht zou ik ook willen worden. Wanneer ik begin te twijfelen aan dit gegeven, dan moet ik vragen beginnen stellen over mijn keuze, wil ik echt wel leerkracht worden?
Trouwens, als we deze maatregel nu niet gaan toepassen, dan wordt de volgende generatie hier de dupe van. Moeten we dan altijd naar onszelf kijken? En je mag het ook niet meer vergelijken met vroeger. De meeste mensen studeren nu langer en komen pas rond hun 24ste op de arbeidsmarkt terecht, terwijl vroeger de meeste mensen al op hun 14de aan het werk waren. We studeren langer en leven langer, waarom dan niet langer werken? We zijn één land en ons land zit in crisis, dan is het toch aan ons om ons land eruit te helpen?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:41.