actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th March 2012, 11:42
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User

Ik vind het sowieso al schandalig dat je als leerkracht alleen nog maar denkt aan staken! In het onderwijs moet je zeker ook hard werken, maar dan op een andere manier dan bijvoorbeeld arbeiders. Maar in het onderwijs heb je hele goede uren, je hebt veel vakantie, kortom... Wat wil je nog meer?

Daarom vind ik het echt heel erg als leerkrachten willen staken. Altijd maar zagen en klagen, dat doen de mensen alleen nog maar tegenwoordig. In plaats van eens te zien en te beseffen hoe goed we het hier wel niet hebben.

Natuurlijk kan ik er wel in komen dat het niet zo'n fijn nieuws is als je normaalgezien volgend jaar op pensioen kon en je dan plots te horen krijgt dat je nog een aantal jaren extra moet werken. Maar persoonlijk zou ik het erg vinden om op pensioen te gaan en de 'laatste' fase van je leven in te gaan. Dit is misschien cru gezegd, maar zo bekijk ik het.

Geniet van je mooie job in het onderwijs, in plaats van steeds te klagen. Dat vind ik ervan
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 11:50
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User

Van leerkrachten wordt verwacht de jeugd klaar te stomen voor de maatschappij. Ze moeten bepaalde waarden en normen meegeven, die ervoor moeten zorgen dat jongeren standvastig in de maatschappij terechtkomen. Dit kan je alleen maar als je zelf echt staat achter wat je wil meegeven. Leerkracht zijn betekent niet bepaald carrière maken of rijk worden. Je doet het met een bepaalde passie. Als je je als leerkracht elke morgen uit bed moet sleuren om naar het werk te gaan, kan je net zo goed iets anders gaan doen.

Het willen gaan staken omdat wij (net zoals de rest van België) ook enkele jaren langer zullen moeten werken, vind ik nogal hypocriet. Dit getuigt niet van inzicht in onze huidige maatschappij.
Leerkrachten zouden beter moeten weten. We mogen nog steeds wat vroeger gaan dan de rest, en houden tot nu toe een mooi pensioen over. Kunnen we dan echt klagen over deze kleine extra moeite? Waar is die passie dan vraag ik mij af.
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 16:34
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User

Leerkracht zijn is een prachtige job!!! En uiteraard moet een leerkracht niet klagen; mooi betaald, goede uren, lekker vakantie.
Zelf heb ik hier ook voor gekozen, omdat ik het graag doe en graag de lln iets wil bijbrengen. De passie voor de job is er zeker en vast.
Zoals Jens vermeldde: 'aftellen tot je pensioen', is een slechte start!!! Maar ik vind wel dat een leerkracht ook van zich mag laten horen (via stakingen). Dat heeft niets te maken met het feit dat je niet fier bent op je job of dat je het niet graag doet. Maar als persoon van onze maatschappij mag je je toch ook niet met je voeten laten spelen.
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 19:51
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

Maar Jolien, wat lost het op? Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om ons land er terug bovenop te helpen. Wij zouden als leerkrachten ons het beste laten horen door goed les te geven en door innoverend te werk te gaan in de klassen.
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 20:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Goede condities tracht je te behouden, dat is normaal, maar als je merkt dat iedereen een extra inspanning moet doen, dan is het zeer egoïstisch om niet mee te willen doen. Als je samen in een roeiboot zit, dan gaat die het beste vooruit als iedereen roeit en niet als er een paar profiteurs tussen zitten die alleen maar toekijken.
Verder mogen leerkrachten niet vergeten dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Wanneer zij steeds het werk neerleggen als er een inspanning wordt gevraagd, dan gaan de leerlingen op termijn dit gedrag kopiëren. Links en rechts hoor ik al jongeren plannen maken om collectief de boeken te sluiten in de klas. Leerkrachten die staken geven het sein dat hun leerlingen maar bijzaak zijn.
Ik stel mij ook de vraag of die twee extra jaartjes dan echt zo onoverkomelijk zijn. Hebben deze leerkrachten (die normaal binnenkort met pensioen zouden gaan) dan elke minuut afgeteld? Zijn ze onderweg hun motivatie kwijtgeraakt?Dan hadden ze een ander beroep moeten kiezen en konden ze nu nog eerst een tandje bijsteken in plaats van rustig uit te bollen. Dan hadden ze misschien recht om te klagen.
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 20:31
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User

Iedereen moet zijn steentje bijdragen, daar ben ik absoluut mee akkoord! En leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. Maar gaan jullie dan later altijd ja knikken? Daar gaat het hem er bij mij juist om! Je moet je gewoon niet laten doen! En ja, misschien lost het niets op maar je hebt wel geprobeerd om het te vermijden.
Met citaat antwoorden
Oud 8th March 2012, 21:29
AVO AVO is offline
Registered User

Citaat:
wat lost het op? Iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen om ons land er terug bovenop te helpen.
Het zou triestig gesteld zijn met de democratie wanneer enerzijds de bevolking het nut van staken of betogen niet meer inziet en anderzijds politici die geen rekening zouden houden met sociale acties. Actie ondernemen doe je om overleg te eisen om zo minder drastische maatregelen te bekomen d.m.v. compromissen sluiten. Op die manier worden alle belanghebbende gehoord. Zo draag je nog altijd een steentje bij maar bestaat er tenminste wel een draagvlak voor.
A. Einstein

Laatst aangepast door AVO : 8th March 2012 om 22:41
Met citaat antwoorden
Oud 9th March 2012, 10:16
Emmely Emmely is offline
Registered User

Ik ben het wel eens met Jolien. Oké, iedere mens moet werken tot zijn 65 jaar. En wij als leerkrachten tot ons 62 jaar. Dus we hebben niet te klagen. Maar denken jullie dat je met je 62 jaar nog met volle enthousiasme als nu nog voor de klas zou staan. Wees nu eens redelijk. Ik vind het ook heel belangrijk dat je als leerkracht alles uit de kas moet halen om de optimale ontwikkeling van de leerlingen zo veel mogelijk te bevorderen. Maar als ik 60 jaar ben zou ik toch graag uitbollen. Dus halftijds is op deze leeftijd echt wel welkom.
We moeten inderdaad niet over ons heen laten walsen, iedereen heeft recht op een mening en moet opkomen voor zichzelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.