![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Dit lijkt me een heel goede vorm van onderwijs. In deze globale wereld is taal heel belangrijk, en daaraan wordt maximaal gewerkt in een school als deze. Spijtig natuurlijk dat het alleen is weggelegd voor leerlingen die uit rijkere families komen en zowiezo al meer kansen hebben, maar we moeten ergens beginnen. Ik vraag me wel af wie hier gaat lesgeven, want het lijkt me zeker niet gemakkelijk om je vak altijd in een andere taal te onderwijzen. Deze school wil heel sterk aansluiten bij de leef en belevingswereld van de leerlingen, en dat is natuurlijk alleen maar aan te moedigen.
Een goede aanzet vind ik dit, hopelijk volgen meer scholen in de loop der jaren en wordt het dan ook een stuk goedkoper zodat het ook haalbaar (betaalbaar) wordt voor de gemiddelde Belg. |
#2
|
|||
|
|||
Een drietalige school, het is een mooi en knap initiatief van directrice Muriel De Bergeyck. Taal wordt op school door de meeste leerlingen nog altijd als een vak gezien. In de eerste plaats is het nog altijd een communicatiemiddel. Door andere vakken in een vreemde taal te geven, wordt taal vakoverschrijdend en zien de leerlingen beter het nut in van het aanleren van een vreemde taal. Natuurlijk zijn er dan leraren nodig die een goede kennis hebben van een wetenschappelijk of wiskundig vak en daarbovenop nog een vreemde taal goed kunnen beheersen.
Ik vind het ook prachtig hoe de directrice heeft nagedacht over de lage betrokkenheid van de leerlingen tijdens de lessen en hiervoor een oplossing probeert te zoeken. Het lijkt me ook veel interessanter om een vakman over zijn vak te horen praten in plaats van enkel de theorie rond een beroep voorgeschoteld te krijgen. Maar het kostenplaatje is inderdaad erg groot en zoals Elise en Malou al vermeld hebben, is het jammer dat niet alle leerlingen van dit onderwijs kunnen genieten. Misschien zullen in de toekomst nog meer scholen, en dus ook publieke scholen, dit initiatief overnemen en zal het goedkoper worden om op deze manier les te geven. Maar dat kan alleen de tijd uitwijzen… |