![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Mijn mening: Ik vind het zwaar overdreven dat er door verkeersagressie doden moeten vallen. Mensen die een ongeval veroorzaken doen dit normaal gezien niet opzettelijk en zeker geen busshauffeurs. Zij hebben een grote verantwoordelijkheid doordat ze onschuldige passagiers vervoeren en zullen dus meestal niet onvoorzichtig en roekeloos rijden zoals vele anderen in het verkeer (die denken dat ze alleen zijn op de weg). Ik maak zelden gebruik van het openbaar vervoer, maar ik hoor wel zeer regelmatig dat er incidenten gebeuren op trein, tram en bus met agressieve passagiers. Ik denk dan ook dat er serieuze maatregelen moeten getroffen worden omdat er anders geen openbaar vervoer meer zal zijn doordat de bestuurders en begeleiders te bang zijn! Hoe kunnen we dit oplossen? Om te beginnen zou ik de agressievelingen zeer zwaar straffen, misschien kunnen ze ook alle bussen uitrusten met een beveiligd hok voor de chauffeur (zoals in banken) en in het ergste geval de begeleiders en chauffeur eventueel bewapenen met handboeien en pepperspray om eventuele aanvallen tegen te houden.
|
#2
|
||||
|
||||
Meer dan acht procent van de bushokjes vernield
Meer dan acht procent van de bushokjes vernield
Vorig jaar zijn 8,25 pct van de bushokjes in Vlaanderen beschadigd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld). Vooral de glaspanelen moeten het ontgelden. Vlaanderen telde eind 2011 5.147 gesubsidieerde schuilhuisjes. 425 daarvan werden dat jaar beschadigd. Dat is gedeeltelijk te wijten aan ongevallen en hagelbuien, maar in veruit de meeste gevallen gaat het om vandalisme. Vooral de glaspanelen van de bushokjes blijken populair. Deze cijfers zijn enkel een weerspiegeling van de herstellingen die uitgevoerd worden door de leverancier. De gemeenten kunnen ook beroep doen op een andere hersteller of dit in eigen beheer doen. Het werkelijke aantal schadegevallen zal dus nog hoger liggen, maar hierover zijn geen cijfers bekend, zegt Keulen. Het aantal beschadigingen in heel Vlaanderen daalt, maar de cijfers blijven hoe dan ook hoog, zegt Keulen. Limburg blijft ruim koploper met 12,2 pct beschadigingen in 2011. In 2010 was dat nog 16,51 pct. Volgens de volksvertegenwoordiger wordt er te veel geld verknoeid door vandalisme aan bushokjes en schieten de vandalen in eigen voet. 'De gemeenten voeren de herstellingen uit op eigen kosten. Het geld dat naar herstellingen gaat, kan niet geïnvesteerd worden in nieuwe schuilhuisjes. Als er veel vandalisme is, zal een gemeente sneller beslissen om geen schuilhuisjes te zetten.' Blog DS, 09-04-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Geen trams, bussen of metro in Brussel
Er rijdt momenteel geen enkele metro op het Brusselse MIVB-net. Dat meldt de Brusselse openbaarvervoermaatschappij. Dinsdagochtend waren enkele stellen uitgereden op de lijnen 1 en 5, maar ze werden waarschijnlijk teruggeroepen. Er rijden evenmin trams en bussen in de hoofdstad. Donderdag zal er vermoedelijk over het hele land één uur lang geen openbaar vervoer zijn.
De vakbonden bij de MIVB leggen om 9 uur de voorstellen van de federale en de Brusselse regeringen voor aan hun achterban voor de verbetering van de veiligheid op het openbaar vervoer na de dood zaterdagochtend van een MIVB-controleur. Donderdag één uur lang geen openbaar vervoer De agressie die zaterdag in Brussel het leven kostte aan MIVB-controleur Iliaz Tahiraj (56) blijft voor schokgolven zorgen. Donderdag wil de socialistische vakbond bij de NMBS en De Lijn het werk één uur neerleggen. Het is nog niet helemaal zeker wanneer Tahiraj, de overleden controleur van de MIVB, wordt begraven. Naar verwachting is dat donderdag. Hoe dan ook heeft de socialistische vakbond van het spoorwegpersoneel beslist om op het ogenblik van de begrafenis het werk één uur lang te onderbreken. Ook de bij de socialistische vakbond aangesloten medewerkers van De Lijn, de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië) leggen dan het werk neer. Spoedoverleg De bevoegde ministers beslisten gisteren na spoedoverleg met de vakbonden alvast dat er 400 extra politieagenten bijkomen in Brussel. En elke controleur van de MIVB krijgt voortaan bijstand van een veiligheidsagent van de MIVB. Die agenten krijgen de meer uitgebreide bevoegdheden waar ze al lang om vragen. Ze mogen bijvoorbeeld identiteitscontroles doen. Een groot deel van de maatregelen wordt gefinancierd met de 30 miljoen euro die Brussel werd beloofd in het B-H-V-akkoord. Justitie engageert zich intussen om de straffen voor slagen en verwondingen en bedreiging te verhogen. De rechtbanken zullen worden opgeroepen om strenger op te treden tegen veelplegers. De vakbonden moeten de voorstellen nu voorleggen aan de werknemers van de MIVB, die vervolgens moeten beslissen of ze vandaag het werk hervatten. Sinds de doodslag zaterdag rijden er in Brussel geen bussen, trams of metrostellen meer. Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ar-vervoer.aspx Mijn mening: Enerzijds vind ik het een goede beslissing dat er gestaakt gaat worden, maar anderzijds worden ook de mensen gestraft die zich steeds correct gedragen op trein, tram en bus. Toch vind ik het belangrijk dat het openbaar vervoer een signaal geeft dat er iets moet veranderen. Zoals het nu gaat kan het niet verder, onschuldige mensen die het leven moeten laten door verkeersagressie.... Ik vind het wel positief dat justitie de straffen op slagen en verwondingen (en bedreigingen) wil verhogen. Dit (en hopelijk ook de stakings-actie) zal waarschijnlijk de agressieve individuen op het openbaar vervoer aan het nadenken zetten. |